fredag, november 28, 2008

Adopterad från Thailand?

På Thailandsforum noterade jag för en tid sedan att vi hade en hel del adopterade Thailändare som besökare. Sedan började TV köra serien om hur man återförenade adopterade med deras föräldrar. Några av dessa utspelades i Thailand.

Sådant här rör mig ganska djupt. Jag är ju en ganska blödig person när det kommer kring. Till och med Bolibompa kan locka fram en tår lite då och då.

I alla fall. Vi startade igång en sektion för adopterade Thailändare på forumet och även om vi inte har jättemycket drag där dyker det upp några här och där som söker på nätet efter andra i liknande situationer, eller om Thailand överlag.

Alla minns väl Mikael som TV följde när han slutligen fick träffa sin mamma och syster. Nu dök Nicklas upp på forumet med en historia som TV nog önskat att de hade fått på film. Läs hans historia här. I kort så var han på semester på Koh Chang med sin flickvän när de träffade en tjej som jobbade där och greps av hans historia. Hon tog med dem till Bangkok och hon och hennes kompisar satte igång värsta jakten. Jakten tog dem till Ayuthaya. Resten få ni läsa vidare om i länken ovan. En härlig historia.

Vidare om detta med våra ambitioner med att bli en mötesplats för adopterade Thailändare. Tydligen har det funnits några andra försök men de verkar alla ha runnit ut i sanden. De är för få helt enkelt. Vi har försökt kontakta några vilande forum samt webbsidan för föreningen för adopterade Thailändare (FFAT) , men utan framgång.

Varför gör vi detta?

Dels känns det rätt i hjärtat, dels så är det människor som knyter ihop påsen - Svenskar som kan röra sig fritt i Thailand och på riktigt känna av wibbarna i kulturen. Ingen särbehandling där inte. Hoppas att några av dem kan ge oss andra lite mer insikt - en win win liksom.

Jag hoppas även att forumet skall ge dem kontakt med andra i samma situation. De borde åter organisera sig och gemensamt sätta våra och Thailändska myndigheter på sin spets. Flera av de adopterade på 70 talet var kidnappade och sitter på förfalskade dokument med små utsikter att hitta sina biologiska föräldrar.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej där.
Jag har också efterlyst mer information om mina rötter i Bangkok.
Tyvärr har vi inte hittat så mycket än...
Min mors namn var Mrs Phad Iemsumarng.
Adoptionen genomfördes oktober 1976. och födelseorten Khlong Toei.
Mitt födelsenamn var Ms Lada Riengpol.
Har du kanske några ideer om hur man kan hitta henne eller släktingar...
Tack för en superbra blogg!!!
Med vänlig hälsning/Lina

Nille sa...

Kolla in thailandsforum.se som jag länkar till i artikeln. finns en sektion för er där.