onsdag, september 03, 2008

Förlåt Thailand

Förlåt Thailand

Jag brukade klaga på alla prylar man köpte i Thailand som inte höll längre än några månader eller på annat sätt visade sig vara en andrahandssortering; skor, elektronik, kläder, mm. Jag pratade mig varmt för Sverige och hållbara kvalitetskontrollerade produkter. Det var fel. Det var 15 år sedan.

Samma skit i Sverige. Marknaden är översvämmad av andrahandsvaror med märke på. Oj vad mycket skit jag köpt. Det kan vara en sula som lossnar på en annars oanvänd sko, ett batteri som laddar ur på nolltid, en lagringsenhet utan mjukvara, en skrivare som inte skriver, en märkpenna som skall fästa på allt men inte gör så, en skjortkrage som är felvikt från fabrik. Listan kan göras lång.

Inga problem att lämna tillbaks men ibland orkar man inte. Min tid är också värd pengar.

De drar ner på kvalitetskontrollen och spar pengar. Mindre nogräknade importörer köper restpartier som säljs till de stora kedjorna. Man köper så billigt så det gör inget om man får byta ut hälften. man räknar med att kunderna ändå är idioter som inte kommer upptäcka felet

Det har gått så långt att jag spar ALLA kvitton eftersom det numer inte är en fråga OM sakerna faller sönder, utan NÄR!

Jag får utgå från att anledningen till att det är på detta viset är hysterin efter nya prylar, folk skiter i om de håller längre än runt hörnet, det skall ändå snart bytas. Dumma lurade konsumenter.

1 kommentar:

Håkan sa...

Se till att scanna in kvittona för de är skrivna på den där usla skrivaren som du berättar om och texten försvinner inom kort. Dock har man oftast bytt grejerna innan kvittot har hunnit blekna : )