lördag, april 04, 2009

Summering av vår semester så här långt...

Det har onekligen varit en del flaxande fram och tillbaks. Det har varit skönt att ha en bas och det har varit skönt att ha haft den i Bangkok.

Vad som ställt till det lite grann har varit mitt tandjobb. Framför allt har jag varit stressad över hurvida vi skulle hinna med eller inte. Vi har också varit tvungna att lägga om schemat något. Sedan Mak's fru klev in och tog över mitt case har tandläkarbiten fungerat mycket smidigare. Jag kan nu luta mig där eftersom vi bara har ett litet besök kvar.

Mellan tandläkarbesöken har vi hunnit med att göra lite utstickare. Utstickare utan allt för mycket bagage. Bagage vi lämnat hemma hos John.

Efter de första dagarna i Bangkok åkte vi hem till familjen i Soidao. Sedan tillbaks till Bangkok för shopping och diverse annan måste exercis ( bla nytt pass till Plair och barnen). Efter ett par dagar bar det av till den fagra och närbelägna ön Ko Samet för semesterns första semester.

Tillbaks till Bangkok ett par dagar och sedan iväg till Ban Phe för att hälsa på Jensa. Nu är vi åter i Bangkok där det lutar åt att vi stannar semestern ut. Kanske en avstickare någonstans. Plair kanske åker hem en sväng till.

Nästa Söndag flyger vi hem.

Hur har det varit?

Som sagt var, efter att bitarna börjat falla på plats har det blivit skönare och skönare. Behållningen har varit att slippa bo på hotell. Jag saknar definitivt inte turist Thailand. Jag har saknat vardags Thailand. Vi har nästan fått smaka på detta tack vare alla goda vänner.

Jag har hunnit med att träffa massor av gamla kompisar, spela fotboll med vikings (4 ggr kommer det bli totalt), gått ut på stan, noterat att vissa saker saknar jag inte alls.

Plair har träffat massor av sina kompisar bla. råkade det bli en klassträff från hennes klass i Chantaburi (högstadie och gymnasium tror jag). En av hennes bästa kompisar som bor i Japan råkade vara på besök samtidigt dessutom.

Frågar man barnen får man inga överraskande svar. Tjejerna vill fortfarande bo i Thailand men de vill tillbaks till Sverige för vår och sommar (något ändrad inställning mao). Sebastian längtar till Sverige och vill inte alls flytta till Thailand. Han hatar alla som sliter i honom. Han gillar inte värmen även fast det är han som sitter på allt pigment. Bada och leka tycker han ju e skitkul förstås, men det är ju kul över allt.

Om att flytta till Thailand då?

Jag skrev ett blogginlägg strax innan jag flyttade tillbaks till Sverige 2007. Om varför jag väljer att flytta hem till Sverige. Jag känner igen mig i vad jag skrev. Inget överilat. Thailand 2010 känns inte längre som ett måste och min prislapp har definitivt gått upp. Det mesta har flutit vår väg i Sverige och nästa månad börjar Plair jobba på heltid.

En av nackdelarna med Sverige är alla människor som tror och tycker att Sverige är grejen, modellen för resten av världen liksom. Jag hoppas pandoras ask öppnar sig för dem och att de snart lägger sin energi där den behövs och inte bara på onödigt svammel. Min överlevnadsstrategi blir att undvika dem.

En hake dock. Min pension. Den kommer inte bli rolig. Det bästa sparandet borde vara att investera i att driva eget företag. Så pengar kan rulla in även efter då man trappat ner. Det mest troliga är väl att detta händer i Thailand, eller med Thailand. Det bästa om det kunde ske långsamt, att man reser på Thailand till en början. Vi får se, men jag tror min plan är tydligare.

2 steg framåt, 1 steg bakåt - kanske en bra modell?

3 kommentarer:

Irene sa...

Bäst och tänka på PENSION, om ni kommer och få, NÄR NI ÄR PENSIONÄRER? Det ser illa ut, just nu!

Irene sa...

GLÖMDE!
Håller på och läsa Din blogg, har kommit till januari-2007, mkt kvar

Nille sa...

1 kr sparad idag har motsvarande köpkraft om 20 år tyvärr. Ränta på ränta kan man inte räkna med om man inte har koll. Jag har dessutom varit ute från Thailand i ca 15 år...

Irene, stackare, då har du mycket kvar...