måndag, juni 15, 2009

Ut med skiten ur datorn - ut i cyberrymden med det

Snart har man väl bara ett par skärmar och några tangentbord kvar här hemma - och hur jävla skönt skall inte det bli!? Det börjar bli lite rörigt med alla ettor och nollor som ligger spridda lite här och lite där.

Att börja använda Gmail var inte grejen, det har ju funnits hur länge som helst. Grejen var att börja flytta ut mailen på nätet. Bort från datorerna och ut i cyberrymden. Nu synkar jag alla mina epostadresser mot Gmail istället för lokala epostklient (outlook).

Min lokala klient synkar istället via mitt Gmailkonto. I slutändan kör jag nog bara Gmail men för en tid blir det dubbelt. Mina andra apparater kommer göra samma sak. Gmail har en funktion som synkar mot datorn man sitter på för tillfället (om man vill) - man kan då jobba offline om man skulle tappa Internet.

Visst, webmail är inget nytt. MEN administrationen av alla GB av arkiverade mail (jobb, privat, trams) har man velat sköta på hemdatorn ändå. Det blir dock mer och mer att man vill komma åt mailen från annat än hemdatorn därför detta steg.

Nästa blir att flytta ut även "Mina Dokument" ur burken, dem vill man ju också komma åt på vändande fot. Antar att man kan synka även den mot hemdatorn så att man även där kan jobba när man är offline.

Jag kör redan en del webbaserade program och är bombsäker på att det är så framtiden ser ut. Programmen i cyberrymden - och INTE på min dator.

Inga kommentarer: