söndag, juni 29, 2008

Dags att leta eget boende

Jag hyr min lägenhet i andrahand av min mor, en rymlig 4:a. Morsan bor i en andrahands 2:a (mamma skilde sig strax efter vi flyttat hem) som hon i slutändan (visade det sig) bara fick besittning av för ett år. Detta är Sollentunahems policy noterar jag nu, och inget konstigt.

Ungefär som om jag inte hade tillräckligt med prylar på min To Do lista redan!?

När mamma tvingas flytta ut i November måste vi antingen ha en lägenhet till henne eller till oss klar. Tur att vi skaffade rymligt tält för en tid sedan.

Det är ljus i tunneln.

Noterade att jag stått i Sollentunahems bostadskö i ganska exakt 3 år och med det lyckats samla på mig hela 1064 poäng. Man har delat ut lägenheter till medlemmar med betydligt färre poäng. Visade mitt intresse för 2 lägenheter i Edsberg precis.

Tyvärr kom detta lite plötsligt - så att leta enbart i Rotsunda Gård går ju fett bort. Eftersom de flesta lägenheter görs tillgängliga på andra platser än där vi bor får vi räkna med att byta dagis och skola för barnen. Har nu anmält intresse för allt mellan en 3:a och en 5:a i hela kommunen.

Oavsett var skulle det vara skönt att ha en egen lägenhet. Vem vet, kanske den kan bli en bostadsrätt som jag kan bli rik på :) Att köpa i dagens klimat känns inte optimalt, inte för mig som kanske vill sälja redan om några år. På en 10 årsplan är det nog en ganska riskfri investering. Priserna kommer gå ner mer de närmsta åren, folk kommer snart tvingas sälja till priser de idag ratar.

Just nu ångrar jag bittert att jag inte ställde mig i fler köer den där mörka kvällen i Bangkok för 3 år sedan. Inte för att jag hade planer på att flytta hem men vad hade man att förlora? Flera köplatser än denna var gratis, andra kostade så lite som ett par hundringar om året. Gör inte om mitt misstag. Det visar sig nu att man kan få en lägenhet bara efter några år.

Du måste ju faktiskt inte flytta till Sverige bara för att du kommer först i kön.

Tack Susanne (plastmor) för att du mer eller mindre tvingade in mig i Sollentunahems kö.

Inga kommentarer: