lördag, maj 23, 2009

Aktiekurserna har studsat tillbaka, köpläge?

Börsen har rusat de senaste månaderna och köpråden haglar tätt. Just nu ligger OMX index på ungefär på samma nivåer som årsskiftet 2005/2006. Kursen betraktades som ganska god då... Nu pratar alla om att börsen har stabiliserat och skall återhämta sig - ta igen tappet liksom. Återhämta sig från vad då, från tokrusningen 2007?

Jag tror det blir svårare och svårare för vanligt folk att göra pengar med långsiktigt sparande i aktier i framtiden. Tror det kommer kräva att man går in och ur sina innehav oftare. För att göra det behöver man ha koll.



Läste en sådan kul kommentar om detta (om rekylen alla pratar om) som jag bara måste dela med mig av :)

Släpper man en död katt från 9:e våningen kommer också den att studsa...


Minns inte vem det var som sa det men han verkar vara ungefär lika realistisk som jag känner mig. Men visst, rent tekniskt ser det väl ut som om börsen har det värsta bakom sig. Jag känner dock att det kanske gått lite fort. Hela denna, smått magiska, 20% återhämtning skedde i April. Den måste vara mer troligt än inte att denna hämtas in.

2 kommentarer:

Spiritfish sa...

Ännu bättre, omxs30 är nere på 1998-99 års nivåer. :D

Om man ska köpa eller sälja, ja det tvistar dom lärda om. Men jag tror att så länge du köper när kurserna ligger över ett flytande medelvärde och säljer när kursen går under det flytande medelvärdet är nog bättre än att bara köra på buy and hold.

För en månad sedan så gick omxs30 över sitt 200 dagars flytande medelvärde. Det garanterar inte att kurserna ska fortsätta gå uppåt. Men tror risken är betydligt mindre än om kursen hade legat under medelvärdet.

Men om du bestämmer dig för att köpa aktier nu är det viktigaste att du sätter upp en stoploss på vad du känner dig ok med att förlora. På det sättet har du ju begränsat dina förluster medans du kan ta del av en oändlig uppsida. Dessutom om kurserna skulle börja gå ner igen får du inte panik utan vet precis när du ska sälja eller om du ska ha kvar aktierna.

Kan rekomendera den här artikeln om du har tid att gå igenom den:
http://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=962461

Lycka till! :)

Nille sa...

Tack för tipset även om jag kanske själv stannar utanför ett tag till!

Tackar gud för stop loss, finns ju inget värre än när man blir kär i sina aktier ;(