lördag, maj 16, 2009

Jösses - nu sover jag som en tonnåring igen!

Det är alltid skönt att vakna pigg och utvilad. När man tonnårssover vaknar man ju med känslan av klubbad säl och det var ungefär vad som hände mig i morse. Gubbsover man är det istället tvärtom, lätt att komma upp men med känslan av att inte ha sovit.

Pigg och utvilad är fortfarande ett mål.

Nu har jag lyckats vandra över hela linjen med diverse metoder. Metoder som kan vara en tillfällighet att ha fungerat då på grund av andra händelser. Det ger dock mersmak att veta att allt är möjligt.

Jag började ju med melatonin för att styra upp min omöjliga sömncykel. Detta fungerade grymt bra. Synd bara att jag inte fixade det på egen hand. När den är uppstyrd kan man sluta. Jag har inte ätit det på 1 månad nu och fortsatte att sova bättre. Blir det problem tar jag upp det igen men kanske sänker dosen. Det gäller att tvinga kroppen att producera sitt egna och inte ge bara konstgjord andning.

Med bra sömn menar jag djupare och utan att vakna.

Det andra jag provade var ett mineraltillskott bestående av Magnesium, Kalcium och Zink. Det var Zinket jag var ute efter. I det centrala nervsystemet är zink betydelsefullt bl.a. för produktionen av melatonin. (Mer om detta på Nyfiken Vitals hemsida). I övrigt är mineraler att betrakta som kroppens tändstift. Vitaminer är en annan sak så det släpper jag på den här nivån.

I vilket fall; jag började med Zinktillskottet för ca 2 veckor sedan och fick omedelbar effekt där med. Sömnen vart definitivt bättre och nu gäller det bara att hitta min dos. Alla är ju olika så att samma dos skulle fungera på alla är ju skrattretande

Det sista jag provat är spikmattan. Köpte den igår. Den skall visst hjälpa dig att sova bättre samt en massa andra saker. Jag har skaffat den främst för mina ryggproblem och för avkoppling.

Jag provade den ganska mycket igår. Gick och la mig före 21 och sov som en nockad säl fram till 9 i morse. Här kan det dock vara mycket tillfälligheter.

Var ute i Torsdags och det blev inte så mycket sova. Var ganska trött i Fredags kväll. Oavsett så lyckades jag sova av mig hela denna trötthet i ett svep, en egenskap jag tappade för ca 8 år sedan. Gott tecken.

Och. Nu är solen här igen och den har definitivt sitt finger med i spelet. Det gäller att anpassa sina metoder efter årstiden och för att lyckas med det behöver man vara lyhörd på sin kropps signaler.

Glöm inte att allt hänger ihop!

Byggstenarna borde vara sömn, kost och motion. Slarva med en av dem och resultatet kommer förr eller senare, mentalt eller fysiskt.

Inga kommentarer: