onsdag, augusti 20, 2008

Google Advertising Professional Exam - kvalificerad

Där satt den äntligen!

Jag är nu en Google Advertising Professional (för privatpersoner). I kort betyder det att jag har en offentlig stämpel på att jag inte är helt bortkommen när det gäller att bygga annonskampanjer på Google. Detta blir definitivt ett bra komplement till de kunskaper jag redan har i området sökmotor optimering.

Nu täcker jag hela sökmotor spektrat liksom.

Jag har haft GAP certifieringen i bakhuvudet länge men det har helt enkelt inte funnits tid att finslipa kunskaperna förrän nu. Amerikanskt prov inklusive underliga frågor på begränsad tid. Som tur var så var har jag en viss rutin på detta sedan studierna vid Assumption University. Oavsett vart det tidsnöd.

109 frågor på 90 minuter som jag inte hade mer än 6 minuters marginal på. Man fick svara snabbt på det man kunde och komma tillbaks till det man var osäker på. Att söka på Internet efter svaren gick bort. Gränsen för godkänt låg vid 75% och provet kostade dessutom pengar att göra. Med tanke på detta och det faktum att man måste spendera 1000 usd på diverse annonskampanjer över 3 månad skall man förhoppningsvis slippa en översvämning av examinerade.

Eftersom jag kommer få en liten banner som intygar mina kunskaper börjar det bli läge att bygga på en (eller ett par) hemsida av lite mer proffessionel karaktär som jag kan skylta med allt detta på. Man vet aldrig när den kan komma till nytta men visst finns det en viss kategori av besökare jag inte vill dra till min blogg, potentiella uppdragsgivare tex,.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Grattis!!!

Anonym sa...

tanks!