onsdag, maj 20, 2009

Varför detta motstånd mot att skrota fast telefoni?

Jag fick just lite instruktioner om hur jag kan använda min telefon. Det jag undrar mest är om de vill att jag skall använda funktierna eller inte?

Detta handlade om att skapa telefonkonferens på egen hand. Bättre att sätta upp ett möte via extern firma och skicka inbjudan via epost, om de frågar mig!?

EFFEKTISERING efterfrågas!

I alla fall, här kommer instruktionen jag fick....

Flerpartskonferens från din fasta anknytning - tala med fem personer samtidigt s k 6-partskonferens. Lyft luren och slå första anknytningen eller det externa numret (glöm då inte 00) - när part två svarar - tryck på knapp 5 på den vita "panelen" till höger på telefonen (det blir då den knappen som är precis över symbolen med två lurar med pilar mellan). Slå nästa anknytning/nummer - när part tre svarar - tryck på knapp 5 (se förklaring ovan). Fortsätt på det här viset till dessa samtliga är med i konferensen. Samtliga deltagarna hör när nästa part är inkopplad

Exempel
Ring (från kontoret) 00 för linje 90510 för fröken ur Tryck sedan knapp 5
Ring upp en person i Stad1 5xxx Tryck sedan knapp 5
Ring upp en person i Stad2 8xxx Tryck sedan knapp 5
Ring upp en person i Stad3 9xxx Tryck sedan knapp 5

Se matrisen nedan som de programmerbara knapparna på din telefon
1 2 = Headset
3 4 = Tonval eller *#
5 = Flerpartskonferens 6
7 8
9 10
11 12


Allt detta vill man ju göra enkelt på sin skärm. Den fasta telefonen borde ju vara integrerad med din dator oavsett hur man använder den. Bort med alla manualer.

Vadan denna motvilja att integrera med verktyg som tex Skype - åtminstone när möjligt? Sist jag var inne på Skype's hemsida noterade jag att de erbjuder affärslösningar om man vill ha lite mer. De har ju allt man behöver: konferenssamtal, dela skrivbord, call-center och PBX lösningar.

Mycket är ju gratis!

Inga kommentarer: