lördag, juli 11, 2009

Farmor och gammelmormor på besök




Kärt barn har många namn. Gammelmor hade varit ett bättre namn - speciellt nu när man blir så gamla. Eller vad sägs om gammelfarmors-gammelmormor? Det var alltså min mamma och mormor som var på besök. För barnen har de andra namn förstås. Gammelmormor eller gammelfarmor, vad blir gammeltanten till barnen mina?

I alla fall. Jag lyckades få med mormor på vår 24 timmars kryssning till Åland den 30:e Juli och jag lyckades få henne att skaffa en bärbar dator, igen. Båda hade hon tvekat på tidigare, men nu hade hon tänkt om. Vi är inbokade på buffé x 2 och frukost och det verkar fullt så återstår att se hur vi ordnar med måltiderna (litet problem).

Mormors syster Britta hade fått en bärbar av sina barn och gillat den mycket. Så mycket så hon gång på gång förklarat för mormor att hon borde ha en. Det var bara någon månad sedan jag planterat tanken hos henne. Eftersom jag redan planterat iden hos henne var det ingen tvekan om den saken, speciellt inte efter hon fått titta på min - hon skulle bara ha en egen!

En dator kostar bara ca 5000 kr och pengarna kan hon ändå inte ta med sig i graven.

Dessutom kläckte mamma den strålande iden att hon själv borde bekosta en inopererad insulinpump som reglerar hennes insulinintag. Tydligen erbjuder man inte gamlingar detta. Skumt? Mormor får hjälp med detta morgon och kväll eftersom hon inte alltid kommer ihåg detta - Snacka om kostnadsbesparing för samhället om man erbjuder även gamlingarna detta!?

Inga kommentarer: