fredag, oktober 29, 2010

Hur känns det så här långt då?

Fick frågan av en nyfiken kompis senast i morse. Vart är uppföljaren till inlägget du skrev om att flytta hem till Sverige från Bangkok för 3 år sedan? För övrigt en av mina bättre inlägg om jag får säga det själv.

Vet inte, det känns ungefär som väntat. Hua Hin är nytt för mig men har visat sin framsida. Vi bor i ett hus med bra standard som vi hyr från en kompis. Vi har en bil som vi mer eller mindre får låna när vi vill, som tom som oftast står parkerad på vår uppfart med nyckeln i min ficka. Det är grabbarna på Larf Förvaltning som står för den. De jobbar med underhåll och daglig skötsel åt en massa svenska husägare här i Hua Hin. De jobbar också med uthyrning av bostäder här.

Vi har bott i Hua Hin i ca 3 veckor nu men har fortfarande inte varit ute i svängen värst. Vi har besökt en kompis kompis som precis flyttat från Phuket och hit för att ta över en Restaurang som heter Ericssons Värdshus - thats it! Tony som han heter han som driver stället är kockskolad, något många av hans konkurrenter inte är, tror han kommer krossa. Maten smakar smask.

Gissar att detta betyder att vi snabbt tagit oss in i vardagslunken. Vardagslunken är vad jag gillar mest med Thailand. Stressa runt på semester är bara stressigt. Dels för att det ryker så mycket pengar, dels för att man inte laddar batterierna, och dels för att man kommer hem och inte fattar att man vart borta ens - bara efter några dagar.

Skolan för tjejerna är ordnad och vi är jättenöjda med Yamsaart School så här långt. De kommer bli grymma på engelska och thai snabbt, både i läs och skrift. Matten är tuffare. Kanske några naturämnen som hamnar på efterkälken men det tror jag mer än väl kompletteras av nämnda, samt det faktum att klassen är ungefär hälften så stor. Skoldagarna är dessutom ca 3 timmar längre, inklusive läxläsning med ordinarie lärare. Vi kommer dessutom inte behöva rodda med hämtning och lämning i skolan eftersom det bara kostade 220 kr per unge med skolbuss. Vi bor dessutom bara 10 minuter från skolan.

Jag måste hitta några som Sebastian kan leka med för att hänga med mig dag ut och dag kommer han tröttna på. Visserligen försöker vi vara strukturerade och sätta upp rutiner men men,.

Skulle man kunna bo här då?

Ja, varför inte? Jag känner redan många här och lär väl snart lära känna deras kompisar. Vi spelar fotboll varje måndag och snart skall jag börja med golfen igen. Hua Hin ligger inte långt från Bangkok där jag också har kompisar, ca 2.5 timmar. Man skulle alltså kunna bo i Hua Hin och pendla till Bangkok för jobb om det skulle gå så långt.

Det känns dock ganska så mycket turistigare här än Bangkok :) Där jag bodde i Bangkok fanns det ju mer eller mindre bara Thailändare och fastboende utlänningar. Gillar som bekant inte att bli behandlad som en turist. Jag får helt enkelt lära mig att gilla nya läget. Le och lyssna glatt på alla som skall berätta hur fantastiska thailändarna är och vilket underbart land det är.

Jag tror ungarna trivs. Min fru säger att hon trivs. Vi får ge det ett par månader.

Det finns inte en chans i Universum att vi tröttnar på Hua Hin innan oktober 2011. Inte heller en chans att vi åker till Sverige på semester innan dess, förstås. Vad som händer efter det är en annan femma. Har jag räknat rätt har jag säkert massor av pappadagar kvar då, om jag verkligen skulle vilja hänga kvar. Men, för de månaderna måste jag släppa lägenheten. Får bara hyra ut i 1 år nämligen. Skulle det hända skulle det säkert vara i samband med ett nytt jobb(eller liknande), i Thailand.

Vad som står på STORA To-Do listan nu är:
1) Skaffa bil, och kanske moppe.
2) Skaffa nytt boende från den 7 december då huset vi bor i inte längre är tillgängligt. Kanske vi tar något tillfälligt bara över högsäsongen om det skulle tryta.

3 kommentarer:

Jannis Hoff sa...

Lycka till med allt Nille!

/Jannis

Hans sa...

Lite avis blir man allt! :o)
Speciellt golfen - suck!
Missa för guds skull inte att spela på Black Mountain.
När jag spelade där i juni i år gick jag runt med ett tokigt leende hela rundan och bara njöt - BÄSTA banan JAG spelat på (min hemmaklubb: BGCC).

Rekommenderar även en tur på Palm Hills!

Suck! Nu blev man spelsugen igen!

-Ciao!

Jan sa...

Hej Nille!
Hittade din blogg. Intressant. Om du undrar så är det Jan med "bilen". Efter kontakter med vänner i Luleå som har hus i Hua Hin så fastnade jag lite för orten..men jag vet ej...Chiang Mai och bergen är underbart. Tänkte försöka träffa dig när jag anländer för att visa bilen - om nu intresse fortfarande finns? just nu så söker jag UT för Wadee. Men framledes åker vi tillbaka...och bor ett halvår i stöten. Vi hörs / Jan