måndag, november 12, 2007

Några minuter att drömma sig bort

Vad vill jag om jag får välja, brukar jag tänka. Sällan får jag svar. Det är helt enkelt för långt mellan Thailand och Sverige för att man skall kunna kombinera dem speciellt bra. Helgerna i Thailand och veckor med jobb och skola i Sverige? Liiite knepigt kanske. Tankarna börjar som vanligt snurra på men bara för att vandra bort för att tänka på annat. Kombinationen är ju annars drömscenariot och har alltid varit.

Oavsett vad som händer hänger vi nog i Sverige minst 3 år till. Skulle saker och ting gå min väg riktigt ordentligt kanske det kan bli en längre semester i Thailand någon gång under dessa år. Har ju massor av föräldraledighet att ta ut. Detta är ändå vårt ”sämsta” scenario.

Snart har jag nått mitt första mål.

Full föräldrapenning.

Tveksamt om jag kommer utnyttja det till fullo men det är skönt att ha möjlighen.

Ett perfekt scenario vore ju att ha något on-line halvtidsjobb på konsultbasis. Jag tror inte jag har råd att vara borta från arbetsmarknaden helt (kunskapsmässigt alltså). Jobba lite, läsa mycket, och lära mer,,,, från Thailand, är ingen dum tanke. Något slags jobb kommer jag ju ha, något annat verkar ju osannolikt, men helst skulle det vara kul med något som betalade sig också. Det viktiga är ändå att jag inte soffar till.

Emily fyller 7 och börjar skolan näst nästa höst. Innan dess skulle vara enklast.

Väljer vi att bo kvar i Sverige kommer vi säkerligen tillbringa längre perioder i Thailand oavsett. Både när barnen är små och när dom är stora. Inte varje år men några gånger under uppväxten. En termin här och där. Barnen får gå i Thailändsk skola, lära sig läsa och skriva ordentligt. Detta kommer vara nyttigt för barnen och kompletterar ledigt ett eventuellt kunskaps bortfall. Hamnar vi i Thailand så blir det ombytta roller förstås.

Inga kommentarer: