onsdag, november 14, 2007

Cops – Hej på dej din gamle knarkare

Kollade just ett avsnitt av tv serien Cops. Sällan jag fastnar bakom sådant skit men nu hände det igen. Inget jag är stolt över. Oavsett. Jag tycker det är tragiskt med alla dessa livsöden som exponeras. Vet inte vad som är mest kriminellt, det eller brottet de begår.

Knarkare på livets brant. Hur fasen hamnade de i den situationen i första stund?

Hade man kunnat göra någon skillnad?

Klart man hade men det kommersiella intresset i det var väl inte tillräckligt stort. Jag skulle nästan kunna citera Michael Moore här. Det ekonomiska intresset av att ha dessa människor på gatan är alltför stort.

Man säger att alla har ett eget ansvar för sitt eget öde. Själv ställer jag mig tvivlande till det. Man glöms lätt bort. Inte heller alla syns, inte ens om de försöker. Vi sitter alla i samma båt, men vi passar in olika bra. Fakta.

De känns ungefär som om man vill han en knarkande underklass. Eller åtminstone som om att det är ett pris man är villig att betala för framgång.

Nu handlade detta program visserligen om USA. En sida av USA man sällan ser, tyvärr. En sida som antagligen är mer sant än vad vi annars ser på tv. Detta är alltså ett land som står som förebild för många u-länder, Thailand inkluderat.

I vilket fall, jag tror inte världen är redo för total kapitalism ännu. Vi är alldeles för egoistiska för det.

Inga kommentarer: