måndag, november 19, 2007

Jävla skitsoffa!

Så illa var det kanske inte men inte gick det helt smärtfritt efter nya soffan anlänt inte.

De senaste veckorna har annars varit extra bra veckor. Många positiva saker och få negativa. Nu vände alltså trenden.

IKEA soffan jag handlade förra veckan har alltså anlänt. Leverans mellan 9-15 med en halvtimmes varsel. Tack för kaffet. Där stod den alltså när jag kom hem, ordentligt hoppackad, utan överdrag, utan ben, utan monteringsanvisning.

Trodde jag ja!

Inte förrän jag skulle dra på överdragen hittade jag monteringsanvisningarna, de låg snyggt där i lilla mjukpaketet. Bara att skruva ut några skruvar och köra vidare. Nej då, jag blir inte alls irriterad när det blir så. Nej då, inte alls.

Ett av kuddfodralen gick sönder direkt när vi skulle trä på det. Soffan är 2-delad, en 2-sits med Schäslong. 2 delar där åtminstone överdragen verkar vara tillverkade vid olika tidpunkter, kanske till och med på olika fabriker. Färgnyansen verkar inte matcha 100%. Detta vet jag ju inte med säkerhet innan jag beskådat soffan i morgonsolen. Morgonsolen ja. Kanske i morgon, kanske någon annan dag.

JOBBIGT!!

Vid sådana här tillfällen visar sig mina svagheter tydligt. Jag vill verkligen framåt utan bakslag. Jag får verkligen hålla i mig för att inte hornen skall växa ut. Jag behöver väl inte berätta att barnen frestar på läget ytterligare. Provhoppar nya soffan innan den är monterad. Leker frisbee med pappkartongerna. Osv.

Som sagt var inte ens min mor skulle älska mig nu.

Ps. Lagom tills jag hade skrivit ner detta lugnade jag ner mig tillräckligt för att Josefine skulle våga sig upp och kramas lite. Helt plötsligt kan man nästan skratta åt sig själv. Även om det inte ursäktar beteendet.

Så här ser soffan ut fast lite mörkare, ja åtminstone den ena delen. Stålställningen får vi försöka maskera annars är den ganska snygg tycker jag, soffan alltså.

3 kommentarer:

Håkan sa...

Ställ den mörkare delen nära fönstret så bir det jämmna färger inom ett par år.

Hälsningar från en som har jobbat på Byten&Återköp på IKEA : )

Lagers tabberas sa...

Jag köpte en soffa på MIO som man var tvungen borra nya hål för att få ihop. Så var den stående där i nästan fem år och två ungar spydde och pinkade under vägen till rumsrena.
Under tiden hasade stoppningen ihop i karmarna att man slog huvudet i rena spånet när man lade sig ner. "Djävla skitsoffa" sa jag många gånger.
Av en händelse hamnade vi på MIO Stinsen och där vid ikassan föll ögonen på en skylt: "Vi garanterar våra möbler i fem år".
Jag ringde och sa: Vår soffa är inte bra, stoppningen har pajat.
Dom sa: Vi kommer.
Hemma hos oss kunde de konstatera det vi redan konstaterat och vips, två dagar senare hade vi en sprillans ny soffa på plats. Och nu har vi en ny unge också som på sin väg att bli rumsren kommer att...redan har både spytt och pinkat i soffan...så om fyra år så har väl stoppningen hasat ner och då kommer vi till MIO och Vips har vi en ny soffa...etc
Nille - är det färgopass - ring och klaga.

Nille sa...

Håkan: så det är dig man skulle strypt igår kväll :)

Lagers: å fasen, har de Stinsen där med? Åkte till Barkaby och kollade deras soffor...

Snackade med Ikea. Det verkar byta vad jag vill. Skickar ny klädsel i förskott. Färopass är det inte riktigt men snarare väven som går i annan ledd, men det blir ju samma effekt. Fel färg liksom.

Skal fråga dem vilket håll det skall gå åt...