söndag, juli 13, 2008

FRA, DNA register, Videkameror och annan övervakning

Jag skall erkänna att jag inte följt den senaste debatten i detalj, den om FRA, men känner ändå inte riktigt vad problemet är? Just nu är det magkänsla men detta skall väl vara framför allt de hederliga medborgarna till nytta?

På Internet försöker man med riktad marknadsföring, sk behavioral targeting, vilket i kort betyder att genom att samköra olika register får man reda på allt om dig. Ganska mycket information samlas upp via sk. cookies. Vilka webbsidor du läser, hobbyns, hur mycket tid du spenderar på nätet, familjesituation, hur gammal du är, vilket kön, vad du söker efter, mm. Om det inte redan sker via gratismailen är det väl bara en tidsfråga innan man tappar information ur eposten också.

Utvecklingen kan inte stoppas.

Framför allt ser vi resultatet via nätannonseringen. Jag tycker det är bra men många ogillar det. Jag tar hellre emot riktad marknadsföring än skräp. För annonsören blir det billigare att nå mig och för konsumenten blir produkten i slutändan billigare. Kanske slipper vi skräpposten tom?

Tekniken kan ju användas även inom andra områden.

Samma med videoövervakning. Om någon begår brott blir det inte mindre kriminellt om det finns vittne eller inte. Kan man lite på alibi och vittnen? Vore det inte bättre om kan kunde stämma i bäcken i ett tidigt stadium? Om man begår ett brott åker man dit - simple as that!

Aftonbladet idag - Spåra brottslingar via DNA. 15 träffar om dagen i registret - bra eller dåligt?

Det kommer alltid finnas människor som kommer outsmarta systemet så man skall inte oroa sig för att detta kommer stoppa uppfinningsrikheten.

Nu är ju jag som en öppen bok i och med bloggen så att jag står där jag står i den här frågan kommer nog inte som en överraskning.

Storebror kommer veta allt i framtiden. Bra eller dåligt?

Frågan borde inte vara vad vi samlar in utan hur information skall få användas, av vem och när. Idag får myndigheterna inte ens sammköra sina register hur som helst. Bidragsfusket är utbrett.

3 kommentarer:

Robert sa...

Är du möjligen barnbarn till Hubert och Axi? Om så är fallet så är du och jag bryllingar. Trevligt att hitta någon från den bortglömda delen av släkten om du nu tillhör Sjöstedtarna.
Allt gott/Robban

Anonym sa...

Jodå, det stämmer bra det. Faktum är att när morsan var yngre brukade vi umgås med hennes kusiner och deras barn.

Vet du om någon har börjat släktforska på er sida? / Niclas

Robert sa...

Jag har släktforskat en del. Inte så jättemycket på min farfars sida men en del. Är du intresserad så kan jag mejla lite information på våra gemensamma förfäder. Jag skulle gärna få lite uppdateringar av vad som händer i släkten i modern tid. Den kontakten har nämligen dött helt. Mig veteligen är du den första från farfars släkt jag komunicerar med på sådär 20 år. Skriv gärna till risarp@yahoo.se /Robban