tisdag, juli 15, 2008

Storfarfar på Sjöstedts sidan

Gun Sjöstedt, vart finns hon? Där finns det ju sysslingar att hämta.

Mammas fars fm mf ff mf farfar hette ANDERS RAGNVALDSSON. Han gick bort 1675 i Husby Oppunda (Nyköping). Mellansverige alltså. Tur det, på ARNS tid var det ju bara barbarer som bodde i norra Sverige :) Vi var nog Götar men kan ha varit Folkkungar, ganska så säkert var vi inte Svear, inte på morfars sida i alla fall.

Jag fick påhälsning här på bloggen för några dagar sedan av en för mig okänd brylling, Robert Risarp. En 27 åring från Linköping som dessutom släktforskat. Skulle tro han hittade mig över kusinen Jessicas blogg, hon heter ju i alla fall fortfarande Sjöstedt, denna grens släktnamn.

Själv har jag ju alltid känt mig som en Uddman. Men det är klart, oavsett vad jag fick för namn är det 4 personer som ligger i bakgrunden, alla med olika namn och anor. Och trädet breder ut sig. Följer man alla grenar känns det som om man borde bli rikstäckande.

Morfars pappa Axel växte alltså upp i en barnskara på 5. Axels enda syster, Signe, är Roberts förfader. Båda vilar på Skogskyrkogården där också farmor och farmor med släkt ligger. Axel levde och dog i Farsta precis som farmor och farfar.

Morfar hade en syster som hette Gun. Snurrigt, men detta var helt nytt för mig. Faktum är att för min del, bortsett från Axel (mammas farfar som jag träffat, har det varit ganska tyst från morfars sida.

Schysst att Robert dök upp. Skönt att slippa leta alla grenarna på egen hand. Släktforskning ligger för mig, inte nu kanske men definitivt sedan. På Uddman sidan har fafars kusin Ralph forskat lite. Kanske dags att knyta in oss på de träd som redan finns om inte annat...

Ps. Robert skickade mig alltså ett utdrag ur hans forskning på allt från mig till Per Andersson, den 13 generationen. Hör av dig om du vill åt det. Han var morfars fm mf ff mf mm far men tyvärr är det stopp där. Inte illa pinkat oavsett. Tur att han gick ner i vår gren och kikade. Man lär ha massor av bryllingar.

Nedan: Ingenjören Hubert Sjöstedt (morfar) som hellre hade blivit arkitekt. Troligtvis i sina bästa år. Det är inte så här jag minns honom, mina minnen ligger en 10 år framåt i tiden.

Inga kommentarer: