tisdag, september 02, 2008

Värdet på pengar

Svenska pengar har känts som monopolpengar fram tills nu. Utan egentligt värde. Bara handla vad man behöver och inget mer med det. Förr, när jag kom till Sverige på semester brukade jag alltid räkna om valutan till Thailändska Baht. Hux flux vart 100 kr 500 baht. Alla vet vad man får för 500 baht i Thailand. En säck med matvaror tex. Ungefär lika mycket som man får för 500 kronor i Sverige.

Vad får man för 100 kr i Sverige då? - ingenting!

Det tog mig alltså dryga året att konstatera att 100 kronor är INGENTING värt. Den känns lika mycket värd som en Thailändsk 100 bahts sedel kändes innan det begav sig.

Jag förstår att folk inte jobbar extra för en hundralapp i timmen. Jag förstår att grannungarna inte orkar knacka dörr för pantburkar för 24 kronor vändan.

Vart skall det här sluta?

3 kommentarer:

Anonym sa...

Lustigt, men jag tänkte nästan samma tanke i Fredags när jag skulle åka tåg ner till Flen. Jag köpte en månadstidning, Expressen, en Loka och ett äpple. Det landade på strax över 100 sek och jag tänkte inte igentligen på det förrän något senare när jag satt på tåget. 100 sek är verkligen inte värt något längre.

Nille sa...

Aå sant så sant...

Sitter och kollar på en fjällhelg i November. Priserna ligger på mellan 1500 och 2000 beroende på storlek. Jag tycker det är billigt. Det hade jag inte tyckt för ett år sedan.

Nu kommer det ju andra gigantiska kostnader i spel som vida kommer överskugga detta och inte alls upplevas billigt. Luncher, liftkort, 7Eleven, skidhyra. Nästan så man undrar om kommunen subventionerar byarna. Om inte - det borde de kanske..

Lagers tabberas sa...

Hur det ska sluta?
Det enda incitamentet som finns mot värdeurholkning är ju räntehöjningar, vilket vi fick erfara igår och kommer att få se mer av ända tills i vår. Kul för oss som precis tagit stora lån och köpt lägenhet.