tisdag, augusti 15, 2006

Länge sedan det var så mycket trafik på motorvägen till Pattaya

Resan till Pattaya i Fredags tog strax över 3 timmar. Detta är över 1 timma längre än en normalt långsam resa. 1.30 timme är inte alls ovanligt. Den här gånger var det trafik stockning på alla ställen där det var möjligt, och lite till.

Eftersom min FRU missade att tanka innan JAG svängde upp på motorvägen, och det faktum att tanken som det var såg ut att precis ta oss till rastplatsen med mack, så vart den en resa mot mätaren. Jösses, vad det gick långsamt. Sista milen stängde jag av luftkonditioneraren för att spara några droppar. Med metaren tydligt under lägsta markering rullade vi senare in på en mack. 2-0 till mig. Jag repeterar vad jag sa när jag gjorde 1-0, detta skall inte upprepas! Resten av resan gick långsamt förstås, men den gick med full tank, och en luft konditionerare på full kräm.

Vi droppade av Poi (vårt hembiträde) hos mamma för att själva åka ner till stranden. Mammas hus blir snabbt dammigt eftersom de bygger i närheten. Eftersom det var en månad sedan mamma åkte hem till Sverige, hade Poi nog lite jobb. Tur att vi har henne.

På vägen ner mot stranden, Jomtien, stannade vi till och handlade en nygrillad kyckling. De här kycklingarna är fantastiska, och hyfsat billiga, ca 120 baht inklusive klibbigt ris och olika såser. Såserna är nästan skam att använda eftersom kycklingen är så välgjord. De fyller dem med grönsaker innan de går upp på grillspettet.

Efter 2 sköna dagar på stranden var vi tillbaks i Bangkok på söndag kväll.


På Måndagen, som var en helgdag, tog vi oss ut till en närbeläget nöjespark, Siam Park. Ungarna hade skitkul, även om parken var lika skabbig som alla andra Thailändska attraktioner. Sebbe var under vattnet ett par gånger, men verkade inte bry sig alltför mycket. Han ville verkligen gå själv, i den till midjan på honom, fyllda bassängen. Emmy tuffade till sig ordentligt och körde vatten ruchelkanan själv massor av gånger. Hon lyckades tom. lura med sig Jossan ett par gånger.

Det är skönt nu när Emmy och Jossan klarar sig bra på egen hand, även om vi inte släpper dem med blicken. Med Sebbe ramlandes i bassängen, Emmy i skytteltrafik på ruchelkanan, Josefine utforskande av vatten gångarna under lekplatsen, och Plair långt borta för att vakta våra saker, vart det lite stressigt. Det var massor av ungar i bassängen. Jäklar vad fokuserad jag var.

1 kommentar:

Anonym sa...

Fredags, du åkte väll i Lördags?