tisdag, augusti 15, 2006

Trist avslutning på EM i friidrott

Ja, detta var ju onekligen en trist avslutning på ett fantastiskt fint EM. Ett EM som jag tyvärr endast kunde följa via dagspress här i från Bangkok.

Att Patrik Sjöberg kallar Jimmy Nordin patetisk, det är ju ... patetiskt. Detta går ju inte att jämföras, Jonas verkar ju åtminstone ha en spärr. Det är tydligt att Jonas lider, helt eller delvis, av en svensk folksjukdom vi kallar alkolism. Jonas är ett bevis på varför vi måste ha nollpromille i trafiken. Patriks uttalande om Jimmy, och andra spydiga kommentarer om andra idrottare, i kombination med denna kokain skandal, har fått mig att tappa respekten för honom.

Alla förstår ju att man inte snortar kokain helt plötsligt bara för att man är full, OM man inte gjort det förr, och speciellt inte om man är över 40.

99.9 gånger tackar han nej till kokain. För att tacka nej 99.9 av gångerna bör han ha blivit erbjuden tusentals gånger, inte hundratals som han själv säger. Aftonbladets omröstning om man tror på Patriks ursäkt verkar lite överflödig, men jag kan inte annat än förundras över att så många som 30% köper hans undanflykt. Detta skall man inte behöva rösta om för att få ett ”nej, det tror jag inte på”. Tusentals gånger, JÖSSES, fluktuerar det så mycket droger på krogen!?

Sjöberg har inte gjort en pudel ännu, men det borde han nog överväga att göra ganska snart. I mina ögon bör en pudel i detta fall innebära att erkänna frekvent användande av kokain vid någon period i livet, samt att bränna personen han FICK det av. Denna person om någon, skall ju sitta bakom galler, för det är ju denna person vi är riktigt rädda för, alla vi som har barn som växer upp.

I Patriks fall tycker jag inte att det olagliga här är det värsta, utan det faktum att han är familjefar, och är en förebild för andra ungdomar, som är det värsta. Hur riskerar han detta förtroende bara för att ha lite kul? Hur i helskota skall han kunna hålla sitt barn, och andras, borta från droger? Han kan knappast bortförklara detta genom att kalla det ett pojk streck.

Jag håller inte alltid med om att den straffskala vi alla följer alltid är den rätta. I detta fall så bör nog ett exempel statueras, för att kontra Patriks dumhet. Denna smäll hoppas jag han tar med huvudet högt. Dock, om han gör en super pudel, hoppas jag på straff lindring. Ty, jag tror att en super pudel kan ha en bättre effekt än ett super straff.

För att summera: Alkoholen är nog en större bov i dramat än knarket, eftersom det är här allt börjar. Alkoholen är väldigt tillgänglig och oerhört accepterat. Människan verkar vara i desperat behov av verklighetsflykt och avkoppling, kanske staten skall gå till grunden med det riktiga problemet? Eller, kanske de vill att vi skall bedöva oss, kanske vi är lättare att hantera då?

Inga kommentarer: