onsdag, augusti 16, 2006

Man har varit för länge i Thailand när man...

Detta är mina egna varningstecken som kan signalera att man varit för länge i Thailand. Idag, tema trafikvett:

1. Kommer till en skarp vänster kurva, och blinkar vänster...

2. Kommer till en fyrvägs korsning, och drar på varnings blinkers för att markera att man skall rakt fram...

3. Tycker det är helt ok, att köra om i väggrenen när motorvägen rullar så långsamt som 90 km/h.

4. Lastar sin gamla flakbil från 82' full med släkt och vänner. Super sig full och drar på en dagsutflykt 100 km bort. Gör omkörningar där möjligt, och så fort som möjligt.

5. Reser 300 km med sin nyköpta Mercedes Benz, med sin 3 år gamla son ömsom stående ömsom sittande i det främre passagerar sätet, självklart helt utan säkerhetsbälte.

6. Åker moped med hela familjen genom Bangkok. Mamma och pappa med byggarbetshjälmar, son 3 år och dotter 3 månader, självklart utan, inklämda imellan.

7. När man inte tycker det är konstigt när familjen vid punkt 6, rullar upp bredvid dig vid ett rödljus, pekar mot ditt lilla spädbarn i barn stolen, och menar att du är en dålig förälder som inte försett ditt lilla barn med mössa. De skakar på huvudet och åker vidare. Du undrar om man inte skulle köpa en mössa i stället för en större barnstol...

Den första har jag gjort själv. Bilen framför blinkade och jag hängde på av ren automatik. Jag skrattade åt mig själv, jag lovar. Punkt 2 & 3 finns det chans att man kommer tillämpa förr eller senare...

Inga kommentarer: