måndag, augusti 28, 2006

Srivara Garden, här bor vi!

Eftersom en gammal barndomskompis snart kommer på besök, Jensa, tänkte jag att jag skulle beskriva området jag bor i, lite mer i detalj, för honom, och alla er andra. Kartan jag länkar till här beskriver hotellen man kan bo på, vart jag bor, och vart båten går från, om man snabbt och roligt vill komma in till stan.

SC Park är det klart bästa hotellet i min närhet och kostar mellan 1,000 och 2,000 baht natten. Town in Town hotel kostar lika mycket, ligger närmre, men börjar bli lite nerkört. Town in Town Place ligger på ett stenkast men är ganska enkelt, och därmed billigast med priser runt 600 baht natten. Man kan ledigt gå från SC Park hem till mig, det är inte mer än 1.5 km och jag gick ofta den sträckan när jag tränade på deras gym under helgerna (nu har jag ju bytt sport klub).

Om man vill ta sig snabbt in till stan så erbjudes en båt länk vid början av Ramkamhaeng Soi 39. Vid båt stationen finns också ett tempel, så man kan enkelt förena nytta med nöje. Resan tar ca 15-20 minuter och tar dig ungefär till World Trade Center, som också är slutstation åt det hållet. Väl vid slutstationen byter du båt och fortsätter åt samma håll till nästa slutstation, och då hamnar du i gamla Bangkok efter ca 5-10 minuter, där alla attraktioner finns.

Taxi samma sträcka tar c 45 minuter upp till en 1.30 timme. Mätarn är ALLTID på slagen när man åker taxi i Bangkok. 1 timme kostar ca 120 baht (30 kronor). Alla taxis har luft konditionering. Taxin tar ALLTID snabbaste vägen eftersom de vill släppa av dig och ta en ny start avgift så snart som möjligt. Desto skabbigare taxi desto större risk att chauffören är opålitlig. UNDVIK skabbiga taxibilar!

1 kommentar:

Unknown sa...

Skabbiga,skraltiga taxi och stora taxis dessvaerre aer deras hyra per dag foer hoeg!
Alla skitbilar star vid flygplatsen verkar det som, o vad aheller pa att haenda. Tva ganger pa tva manader har jag moett stollar som proevar att komma undan taxameter. Har aldrig ahent mig innan.

Kul att aentligen hitta nan som bloggar om Thailand. Ska foelja det hela emd intresse