torsdag, augusti 31, 2006

Finns det ett samband mellan dyslexi och musarm?

Träning gör susen med min onda axel. Jag tränar tills det gör lite ont. Ökar sedan vikter och repetitioner för var dag. I dag kunde jag utan problem trä in armen i skjortärmen utan problem. Det är just den rörelsen, musrörelsen liksom, som gör så ont. I vissa moment känner jag inte ens av det. Sjukt. Tänk att det var under denna 6 veckors lucka när jag inte tränade, när jag hoppade på kryckor, som detta smög sig på.

Fasen vad många som måste gå med dåliga kroppar år ut och år in, men aldrig tar sig för att gå till gymmet för att se om det fungerar, eller nog bättre, förebygger. Min mus/tangentbords hand är nog snarare kronisk vid det här laget tyvärr. Jag skall prova ytterligare en ergonomisk variant innan jag kastar in handduken.

Jag tänker på min plastmor som är journalist, och som den bättre delen av sin karriär knappat på forntida skrivmaskiner. Jösses, och här sitter jag och gnäller. Jag kan inte minnas att jag någonsin hört henne klaga om detta fenomen. Det kanske är som så att mushand är en följdsjukdom av dyslexi, och tanken är att jag inte skall hålla på med detta. Och det kan jag lova, fanns det inte ordbehandlingsprogram av idag så skulle jag inte hålla på med detta. Jag ser ett samband...

Avdragsgillt eller inte spelar väll ingen roll här där skatten knappt finns, men i Sverige tycker jag fasen att det skulle vara gratis för alla över.... FYRTIO, både med ergonomiska hjälpmedel och träning på gym.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har också musarm! Det ensidiga tryckandet på musen när man redigerar är förödande. Jag har fått hjälp av en ergonom här på jobbet. Bra stol och ett skrivbord som går att höja och sänka. Att stå och jobba emellanåt hjälper lite. Plus att vi har tillgång till en massör som kommer varannan vecka. Men ont har jag.

Forntida skrivmaskin skrev jag inte på särskilt länge, det kom ju elektriska ganska snart.

Mushand och dyxlexi? Skulle inte tro det... ;.)

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Nille sa...

Å fasen det visste jag inte! Ser man på...

Anonym sa...

Du mäste göra något åt fotot du visar nu .. har inte P-Å blivit galen än? Du tror inte på nåt samband mellan kryckor och vad du kallar musarm? Du kan ju rösta på det parti som tycker som du, röstkort kommer nästa söndag, du ska nog anmäla dej till ambassaden!? Jag hoppas bara inte det blir lag på att gymma!!!