fredag, augusti 24, 2007

Livet ler äppel-mer

Jag behöver inget stort hus. Jag behöver ingen ny bil. Jag behöver ny inredning men inte så jag spricker. Jag behöver tid.

Men visst drömmer jag om allt det. Men jag drömmer om mycket annat också.

Jag dömer inte människor efter deras tillgångar även om jag måste erkänna att jag kan bli nyfiken på framgångsrika människor. Nyfiken, inte nödvändigtvis imponerad. Ibland blir jag imponerad, oftast inte. Jag inser att jag själv blir dömd efter mina tillgångar men det stör mig inte, och har aldrig gjort. Inte så mycket i alla fall.

Man blir inte lyckligare av att ha saker. Man kanske tror det, men gräset är alltid grönare på andra sidan staketet. Visst, det finns de som blir lyckliga av att vara någon, men det är deras olycka.

Lycka är glada och friska barn, mat på bordet, och en framtid.

2 resor till Bangladesh och kanske 2 veckor totalt, varav hälften spenderat på landsbygden. Vad jag såg där fick mig att förstå att man skall inte klaga. Speciellt inte om man kommer från Sverige. INGEN annanstans i världen har du samma möjligheter – kanske jag tog i så jag sprack men å andra sidan är jag inte van att dricka vitt vin. Tror inte man behöver åka till Bangladesh för att förstå detta, det räcker nog med att öppna ögonen på Thailandssemestern.

Kanske jag vart lite sentimental här men det får ni leva med.

Inga kommentarer: