onsdag, oktober 17, 2007

Arbetssökandes marknad?

Var jag för snabb?

Jag skrev ju om det tidigare, att jag när jag kom till Sverige handplockade jag ett företag som jag hemskt gärna ville jobba med. Jobbsajterna gav noll och ingenting, men detta enda företag svarade och visade intresse inom ett par veckor. Visserligen via e-post men ändå ganska personligt och framför allt ärligt.

- Vi har inget som passar dig i dagsläget, men vi spar din CV i det fall något dyker upp. Kan du jobba i Göteborg?

Det var just det med Göteborg. Jag har inget emot den staden men jag flyttade kanske inte hem för att flytta bort igen. Jag visste inte hur jag skulle svara utan att säga varken bu eller bä så jag svarade aldrig. Bu för mig. I vilket fall fick jag nuvarande jobb i samma veva så det kändes inte så jäkla akut när det kom kring.

Visserligen gäller jobbet jag har bara för ett år, visserligen verkar det finnas goda chanser till fast, men jag borde ju ändå se om mitt hus. Det kan ju aldrig vara fel att ha lite alternativ. Jag kanske inte ens får fast. Jag borde ju ha hållit detta andra alternativ öppet lite bättre än vad jag gjorde.

I vilket fall så för 2 veckor sedan dök det upp ett informationsblad från företaget jag kontaktade i somras. Dels var det en ordentligt bra presentation av företaget, dels var det en påminnelse om att jag fortfarande låg i deras jobbdatabas. Kul tänkte jag. Detta lever ju. Tänkte inte så mycket mer på det.

Och vet ni vad!? Idag ringde de och ville boka tid för intervju!?

De kommer tydligen till Stockholm i November och vill träffa mig då. Jag berättade som det var, att jag kanske inte är riktigt lika tillgänglig som jag var i Juni men att situationen kan komma att ändras tills sommaren 08. De vill fortfarande träffas, och som de sa, - vi har fortfarande inget jobb åt dig vi vill bara träffa dig och prata lite.

Jag har inga som helst planer på att lämna företaget jag jobbar för redan nu. Däremot kan man eventuellt fråga om hur det blir sedan och kanske skynda på andra möjligheter. Jag ämnar fullfölja vår överenskommelse och har goda skäl för det. Samtidigt får jag lära mig en massa intressanta saker, även om mycket kanske är på egen hand. Det finns ju resurser, och det har jag inte varit bortskämd med tidigare.

Jag får ta det som så att min CV duger även om ganska så många andra verkar ha ratat den, eller antagligen kanske blandat ihop den med alla andra. De får nog miljoner av dem, rekryterarna, cv:s alltså. Det är för himla enkelt att skicka ut dessa. Inge bra.

Mina tips till någon annan som vill ha ett jobb är att nästan skita i rekryterarfirmorna och handplocka sina kandidater. En skillnad mot den metod jag använde dock: - får du inget svar på ditt mail, ring, ring och ring. Det ökar dina chanser att åtminstone få visa upp sig.

Som sagt var, detta var trevliga nyheten. Detta är ju en av jättarna från den bransch jag kommer från. Ett förutsättningslöst möte blir det alltså någon gång i november. Kul.

3 kommentarer:

Anonym sa...

det låter kul, snart är du i ekorrhjulet.

Admin sa...

Grattis, även om det inte leder till något så är det alltid kul att känna sig eftertraktad!

Nille sa...

Ja det skall onekligen bli både intressant och trevligt att gå på en intervjuv för ett jobb som inte finns, och för ett jag inte behöver. I like!