torsdag, oktober 04, 2007

SEMPO – vad händer sedan då?

De säljer alltså INTE barnvälling!

A jobbets vägar har jag blivit medlem i en organisation som heter SEMPO. Påminner om sempers barnvälling så denna skall nog sätta sig. Jag har ursvårt för förkortningar och denna kan jag inte minnas att jag har hört om tidigare. SEMPO står för search engine marketing proffesional organization.

Jag är rädd för att avsikten med medlemskapet mitt är att jag skall driva på lite. Min kollega är ungefär som mig och hoppas nog på avlastning.

I dagsläget är de flesta medlemmarna företag som har en relaterad tjänst att sälja. Nu vill man också knyta åt sig företag som normalt är en köpare av dessa tjänster. Det handlar om att sanera branschen genom att ha en öppen dialog. I denna bransch simmar många fula fiskar det skall gudarna veta.

SEMPO är alltså en global non for profit organization som fokuserar främst på sökmotormarkandsföring och individer som sysslar med det. Deras mål är att utbilda, informera, upplysa och marknadsföra industrin. Det är ju inte svårt att gissa att massor av mellan till stora företag i industrin är medlemmar. Det ger ju en viss legitimitet att vara medlem i en organisation som har ett gott rykte. Min första fråga var ju förstås om man sparkar ut eventuella svarta får.

I vilket fall, nu skall man försöka få in köpare av dessa tjänster också. I Sverige är vi de första medlemmarna. Personligen hoppas jag att vi får ha en egen dialog utan inblandning av en leverantör. Vi behöver lära av varandra misstag, lära oss skriva användbara avtal och sluta kontrakt. Överlag behöver köpare av dessa tjänster bli mer upplysta. Inte bara valla in sig i tryggheten om att dyrast är bäst.

SEMPO erbjuder som sagt var utbildningar, och jag hoppas få många själv den närmsta tiden. Dels vill jag lära mer dels vill jag ha dem på min CV. Jag vart lite förvånad av prislappen bara. 1400 usd för 16 st 45 minuterslektioner över Internet!! Fördel förstås att man kan göra det när man själv önskar men 1400 usd. JÖSSES!!! Frågan är om jag får detta betalt åt mig. Lite magstarkt även för det generösa företag som jag jobbar för.

Det känns inte alls som en non-profit organisation, inte så här långt i alla fall.

Utmaningen är alltså att mingla, inte bråka med hajarna, och att inte doppa näsan för djupt...

Inga kommentarer: