söndag, mars 29, 2009

Internationella skolor i Bangkok!?

Jag funderar mer och mer på nyttan av asdyra internationella skolor som förstaval om man hade ekonomisk valfrihet. Det känns som om det man får som skiljer sig mest är nätverket in i gräddfilen. Inte fy skam.

Kanske det går att knyta band på Universitetet med?

Johns dotter Jennifer är en riktig liten smarting. I svensk skola skulle hon knappast behöva anstränga sig för att glänsa. I Thailand (på privata exklusiva skolor) däremot är det redan från ringa ålder en kamp mot klockan. Seriös läxläsning varje dag och tjejen är inte ens fyllda 6? Vad hände med leken?

Idag kom dessutom en lärarkonsult som skulle se till att krav från skolan uppfylldes. Jag höll på att ramla i backen av 2 anledningar. 1. Johns fru är hemmafru och borde klara av detta på egen hand (dottern har inte ens börjat ettan) 2. Jennifer är verkligen assmart så detta borde vara överflödigt.

Undrar om detta är vad jag vill?

John har ju förstås redan ifrågasatt allt detta på skolan. 5 stjärnor i taket för honom.

En annan sak är ju språket. Uppväxt i Thailand med engelska som förstaspråk? Till och med jag hör att engelskan hennes är överlägsen hennes thai (det kan man ju visserligen dra olika slutsatser av). I Thailand snackar man väl Thai först? Hur skulle man göra i Sverige? Nä, konstigt är bara förnamnet.

Min slutsats är att man egentligen betalar mer för nätverk och status än vad man betalar för utbildningen. Och - kanske för säkerheten av att att veta att man gör vad man kan. Jag tror en billingual skola är mycket mer lära för pengarna. Det känns mer och mer som det hetaste och mest prisvärda alternativet.

20/80 principen verlkar stämma bra här med.

20% av pengarna gör 80% av jobbet. Tyvärr gäller även det omvända

Frågan jag ställer mig är: - är folk som gått i Internatioella skolor smartare än andra "vanliga" människor? Nej, inte nödvändigtsvis. Däremot lär de sitta på ett ganska så mycket bättre nätverk. Man blir knappast dummare med alternativa skolor.

Nätverket. Både för mamma, pappa, och barnen. Får man detta gratis, ja då måste man (om det är för evigt). Får man betala själv eller det är tillfälligt, nej.

Ps. hoppas jag inte blir utsparkad nu :)

1 kommentar:

Nille sa...

Rättelse: tydligen har man lika mycket läxor på billingual & thaiskolor...