tisdag, februari 06, 2007

Ett nyttigt mellanmål rikt på proteiner

Jag sitter här och försöker komma fram till ett enkelt mellanmål, något som jag kan äta till frukost och mellan målen, och som samtidigt uppfyller de kostråd jag mottagit. Spannmål är tydligen ok som proteinkälla, dvs. om det inte är förädladat (mjöl). Jag skall tills jag vet mer om detta försöka koka ihop en havregrynsgröt, och blanda ner några ägg. Tydligen är det mycket kalcium i de flesta nötter så någon mussli vispar jag inte ner innan jag vet mer. Går den att göra på sojamjölk provar jag med det. Cashewnötter är tydligen bra för mig. Snacka om gröt!

I ärlighetens namn kan jag inte se hur havre skulle kunna vara så mycket bättre än ris så det får jag forska vidare i.

Det får bli fisk, fågel och biff till lunch och middag, och försöka att undvika att frossa i riset. Det bör inte vara några problem så länge jag inte äter soppor och grytor.

På detta drar jag ner på mejeriprodukter, frukt, kaffe och alkohol. Motion och meditation står även det på programmet. Vi får se vart jag står om en vecka.

Andra bloggar om: , , ,

2 kommentarer:

Anonym sa...

Till frukost bör du kunna äta ägg i alla former (kokta, stekta, omelett). Det mättar jättebra. Ät lite grönsaker till.

Till mellanmål borde du även kunna äta ost, om du gillar det. Mer nötter. Lite god skinka, om sådan finnes hos dig.

Nille sa...

Tack för det! Ägg gillar jag och det stod på min lista på vad jag skall äta. Riktig skinka med. Mejeriproduketr skall jag undvika tills vidare.

Omelett får det bli när jag tagit slut på mitt jättelager av havre och aldeles för söt sojamjölk