tisdag, februari 13, 2007

Udomsuksa och ISO 14001

I morse tog jag mig själv i kragen och frågade tyrannerna i grinden om det var enligt deras ISO standard, att radera upp studenterna för sen ankomst och "dissa" dem för det? Ja, detta var enligt deras nya ISO, sade mannen jag frågade. Deras ”nya” ISO, jag undrar vad det kan betyda? Frågan är om detta verkligen kan ingå i ISO standarden?

Det gör det förstås inte, och vid en närmre titt på ISO: s hemsida visade sig deras 14001 vara ett miljöcertifikat. Vilket jäkla lurendrejeri!

Naturligtvis åker studenterna samtidigt på repressalier för saker man annars ser mellan fingrarna för (smutsiga skor, skjortan utanför, mm,.). I Thailand är det mycket lagar och regler överlag. Egentligen får man inte göra någonting, men är ofta inget man efterföljer. Detta används istället som ett verktyg att centralisera makten, på skolor, på företag, inom politiken mm. Ranking är viktigt här. Stå på rätt sida och ha ett skönt liv, ställ dig på tvären och du får det surt ungefär. All makt till makten..

Jag vill återkomma till dessa vakter, eller administratorer som jag hellre vill kalla dem. De finns i alla länder. Smarta människor med låg empati för andra människor. De har ingen naturlig känsla för vad som är rätt eller fel utan föredrar att följa det skrivna reglementet till punk och pricka. Det är viktigt för dem att veta att de gjort rätt, och att det kan bevisas. Dessa människor skall inte sitta med makten förstås, men tyvärr verkar de dras till den typen av arbeten. Byråkratin får inte bli krångligare än vad den är, och den skall naturligtvis inte gå att gömma sig bakom. Administratorerna är duktiga, nyttiga, och användbara människor, men rätt man på rätt plats går före.

Minns tsunamin, minns skandalerna i samband med valet (Sverige), minns mer…

På vägen ut genom grinden stötte jag på fru Petronell (no2 furstighinnan på skolan) och frågade henne samma sak. Samma dumma svar. Jag undrar om de ens vet att de har en miljöstandard?

Just nu är jag ganska sugen på att skaffa mig lite mer kött på benen och trycka ett informationsblad jag kan dela ut till uppradade studenter. För jäkligt att de skall bli förnedrade på detta vis även fast föräldrarna betalar för att ha dem där. ”Customer is King” – vad hände med det? Först den dag de anammar detta kan de bli spelare på den internationella planen. Man kan inte båda äta kakan och ha den kvar.

Någon som har koll på ISO standarder för utbildnings instutitioner?

Andra bloggar om: , , , ,

Inga kommentarer: