fredag, september 01, 2006

Hörru din tjocka gris, sitt ner

Det händer nog bara i Thailand. Min kompis var på besök hos sin skräddare.

"Erik, sorry to say but you look much bigger than last time, sure you want same size...?

En så underbart härlig kommentar, och så typisk Thailändsk. Sånt här är charmigt tycker jag. När jag pluggade på ABAC (universitetet här i Bangkok) så kunde lärarna ofta kalla elever efter deras yttre attribut, typ

- Öh, du tjockis där bak, försök att komma i tid nästa gång.

Hela klassen garvade förstås. Jag tror inte att det alltid är kul, men detta är trots allt ganska accepterat. Dessutom får de smeknamn som gris, spöke, tjockis, krabba, redan vid födseln. En förklaring är att spökena skall förstå att denna person inte är värd att ta från denna värld. Thailändarna är ganska vidskepliga.

Det första min fru gjorde när hon flyttade in hos mig var att ”rena” min lägenhet från onda andar. Det fanns det säkert ett behov av, men jag är fortfarande kvar. Jag minns faktiskt inte om hon gjorde det hemma hos mor i Sverige när vi var på besök, men skall fråga henne...

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har flyttat

Unknown sa...

Anderening är alltid bra, men jag säger som du.Jag är ju fortfarande kvar.
Först verkade det som vi inte behövde andehus,nu har experterna ändrat sig. En bucnh med heliga män kommer över idag för att checka igen.

Nille sa...

Det finns en intressant uppslagsbok om just detta och liknande. "Thai Ways" heter den. Jag skall skaffa den IGEN tror jag minsann.