tisdag, januari 08, 2008

Så här löser man problem i multinationella företag

Ganska så ofta jag och mina kompisar brukade skratta åt alla likheter mellan USA och Thailand och nu händer det igen. Problemlösning nästan på komisk nivå från en VD för ett internationellt företag med 4,000 anställda. Antar att aktiekursen vår hade underpresterat och att ägarna hade krävt omedelbar åtgärd.

Högsta hönset fick för sig att folk vart kopierade på för mycket e-post. E-post som inte var ämnade för dem. Visserligen sant men det är inte det detta handlar om utan åtgärden för att komma till bukt med problemet.

- Vad gör man tror du?

Utbildar personalen i att kopiera enbart kollegor inblandade i projekten?

- Nä!

Utbildar personalen i att snabbt radera icke relevanta meddelanden?

- Nä!

Vet ni vad de gör?

Du kommer inte tro det är sant!





Jo de tar bort ”kopiera alla”/”copy all” knappen!!!!



Hur spännande är det när man har projekt som rullar konstant med flertalet deltagare. Nu skall man lägga till dem på egen hand. Och man skall inte missa någon. Spar vi verkligen tid, och huvudvärk med detta?

Notera att vi utvecklar och säljer affärslösningar!

Tänk om dagens industri eller veckans affärer fick reda på detta. Detta strider totalt mot hur vi själva kommunicerar att lösa våra kunders problem.

Jisses!

1 kommentar:

Admin sa...

Alla sättär bra utom de dåliga... men det här var dåligt! :-D