onsdag, februari 18, 2009

ICT Easyfair mässan i Kista

I måndags var jag pappaledig och Tisdag och Onsdag tillbringade jag på IT mässan i Kista. Inte förren imorgon börjar min arbetsvecka för mässan var verkligen intressant och kan inte räknas till en sådan. Det var ju inte utställarna och alla klämchecka och inte så sällan, dryga säljare som bidrog till detta utan alla intressanta talare. Trodde jag varit smart denna gång - hade skrivit sökmotor markandsföring på namnbrickan. Men visst skulle de sälja IT lösningar till mig med. Det var väl visitkort att visa för chefen de var ute efter... En del sökföretag fungerar på detta vis med, drar all trafik istället för den relevanta... Kunden fattar ju varken eller.

2 scener hade de. Den ena körde ren IT och den andra hade inriktning på den digitala marknadsföringen och dess framtid.

Bortsett från en tur till IT scenen och en hacker demonstration vart det ju marknadsföring för hela slanten. Efter detta - räkna med att du har spyware på din dator. Radera hårddisken och stäng av routern nästa gång du går och lägger dig :)

Jag hann läsa Dagens Industri och jag hann jobba lite över nätet.

Slutsatser. Jag borde ha flera arbetsgivare. Dagarna man täljde guld är förbi men är man flexibel går det nog fortfarande att hitta jobb i min branch. Vad som saknas hos företagen är kunskapen att köpa tjänster i min branch och det är såklart det man skall hjälpa till med - att hantera leverantörer i branchen.

Jag borde naturligtsvis skriva lite mer om hur jag ser på branchen men det får bli på någon annan blogg - och så snart jag bestämt mig för om det blir på svenska eller engelska. Kan aldrig vara fel att ha något sådant inkluderat i en CV.

Vem faan sitter säkert - inte jag i alla fall!

Inga kommentarer: