måndag, februari 16, 2009

Melatonin lindrade mina sömnproblem

Jag har egentligen aldrig haft några problem med att sova. Tror detta är något genetiskt jag fått med mig :) Däremot så hände något för ca 5-6 år sedan. Jag började sova lite ytligare och vaknade ofta.

När vi flyttade till Sverige för 2 år sedan hade vi oturen att få en senildement man i lägenheten under vår. Han låg och ylade på nätterna och sov på dagarna. Jag var ganska arg på hans kärring...

Han var riktigt jobbig. Det vanligast frasen var att han skrek efter sin fru: - Hallå! Hallå! Hallå!

Det var här allt eskalerade till out of controll.

Deras sovrum var under vårt. Ganska snart bytte jag till ungarnas rum. Det hördes ganska bra dit med och ni vet hur det är när man ligger och väntar på att det skall låta - det gör INTE saken bättre.

När vi flyttade för 6 månader sedan så fick vi tyst och fint. Tyvärr fortsatte jag att sova uselt. Pappa har samma problem så jag tänkte inte mycket mer på det. This is life typ!

Håkan påminde mig om något jag haft i bakhuvudet länge. Melatonin. Flera studier indikerar att melatonin kan mildra besvären av jetlag och sömnsvårigheter.

Melatonin är ett hormon som finns naturligt i kroppen. Mängden melatonin varierar under dygnet och påverkas av ljuset. Nivån ökar vid mörker och är som högst på natten. Hormonet har länge ansetts viktigt för att upprätthålla dygnsrytmen.


Jag hade inte så mycket att förlora och läste på mig allt om detta. Det säljs i hälsokostaffärer utomlands och gjorde det i Sverige tills för ca 3 år sedan. Inga kända bieffekter och inte heller beroendeframkallande.

Sagt och gjort så letade jag upp en nätbutik med bra pris och beställde. Efter 5 dagar hade jag en årsranson hemma för dryga 100 lappen.

Det tog 4-5 dagar innan jag började märka skillnad. Det här var för ca 2 månader sedan. Numer käkar jag dem bara om jag sover dåligt ett par nätter. Har inte tuggat dem på över en vecka nu. Har sovit som en stock ett par nätter nu.

Fördelen med att sova som en stock är att jag inte blir lika astrött på kvällarna. Kvällsmänniska kommer jag nog aldrig bli dock men det kan jag leva med.

Peppar peppar ta i trä..

Ps. För min del skiter jag i om det är placeboeffekten, och det borde du med göra om du har dessa problem...

Ps2. När jag tänker började mina sömnstörningar i samma veva som Emily kom till världen. Med andra ord kanske det finns hopp om att ställa allt till rätta.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Varför var du arg på kärringen när det var gubben som var jobbig och ylade???

Nille sa...

Som jag skrev så var gubben senildement, kraftigt senildement. Han kan knappas hållas ansvarig för sina handlingar. Det är ju kärringen som valt att hålla honom hemma. Hon kör runt han i rullstol ibland och han sitter mest som ett kolli.

Personligen (efter många tankar) tror jag det är hans pension hon inte vill bli av med. Hon jobbar ju inte så det lär inte bli fett då. Hur välmenande är det att låta honom ligga och skrika hela nätterna och sova på dagarna. Hon är väl vaken på dagarna... och vill ha ett liv..

Unknown sa...

Tack för tipset, intressant.