onsdag, april 29, 2009

Sömn och nattpiss

Jag tror inte jag kommer vinna Nobels insiktspris för detta men det är min slutsats och jag vill dela med mig av den.

Att sömn, kost, motion är grundpelarna för psykisk hälsa och välbefinnande det är jag säker på. För min del jobbar jag mest med sömnen. Tror det är den änden man måste börja med om man har de problemen. Kost och motion påverkar givetvis din sömn så lösningen får inte bli statisk.

Sedan Emily föddes sover jag inget vidare. När jag flyttade till Sverige för 2 år sedan och fick en galen granne som skrek sig igenom nätterna eskalerade detta. Jag började sova MYCKET oroligt. Det behövdes inte mer än en mus på köksgolvet för att väcka mig. Sova ytligt kanske var ett bättre namn. Det känns som om jag inte får tillräckligt med djupsömn.

Farsan verkar sova på detta vis han med så detta är antagligen genetiskt. Vi var nog skapta för annat liv än det vi lever nu. Kanske en mer fysisk tillvaror än mental?

Min hjärna stänger sällan ner. Det finns alltid något att fundera över.

Sover jag BRA över 3-4 dagar mår jag MYCKET bättre. (tyvärr händer det alltför sällan) Framför allt går jag då inte runt och är astrött på eftermiddagarna, dessutom får jag saker gjorda även på kvällarna.

Hur vet man det då, att man sovit extra gott?

I mitt fall är det direkt kopplat till morgonpissandet. Min kropp stänger ner under djupsömn. Jag vaknar alltså inte pissnödig. Det är nog inte bara jag... En slutsats jag dragit nyligen.

Melatonin har hjälpt mig att styra upp min dygnsrytm det råder det inget tvivel om. När den väl är uppstyrd kan du sluta käka tabletterna. Det är ingen sömntablett så du blir inte dåsig. Jag skrev om mina Melatonin slutsatser för en tid sedan. Kan bara säga - har du sömnproblem, prova!

Innan man ger sig på medicinering är jag dock av den åsikten att man bör försöka på egen hand. Det är där omsorg över grundpelarna kommer in.

1 kommentar:

Jannis sa...

Kan det inte vara så att kroppen går på lågvarv under djupsömn och när man vaknar sätts den igång, därav blir man kissnödig. För sover jag bra blir jag alltid kissnödig när jag vaknar (eftersom kroppen inte arbetat när jag sovit djupt). Har jag sovit dåligt kan jag kissa ett par gånger mitt i natten (eftersom kroppen fortfarande arbetar)

Bara en teori :)
Hoppas det löser sig för dig.