måndag, oktober 12, 2009

Barnens tandsköterska kan verkligen reta skiten ur mig



Visst, hon menar väl men det irriterar att alltid bli ifrågasatt!

- Hur ofta borstar han sina tänder, och vem hjälper honom? Han är för liten för att borsta själv det vet ni va?
- Hur mycket godis äter han, hur mycket cola dricker han? Hur ofta? Socker är inte bra för tänderna (nej inte bara för tänderna vill jag svara då).

Samma frågor varje gång på varje barn så det blir typ 4 ggr om året man hör detta! Kan hon inte titta på tänderna först - innan hon dömer ut mig?

Jag biter mig i läppen för att inte låta sarkastisk eftersom jag vet att det är bättre de frågar alla hela tiden, än få sällan.

Ps. Erkänner att vi blivit bättre på att sköta barnens tänder av allt tjat. De små skall inte borsta själv alls. Emily borstar själv på morgonen med hjälp på kvällen. Det är motoriken som gör det svårt att få till det riktigt bra tydligen.

Ps2. Visste du att 25 cl cola motsvarar 10 sockerbitar? Och värre - det samma gäller för fruktjuicer och Oboy! Läs mer här! Hm aj då!

1 kommentar:

Håkan sa...

Känner igen det där..haha, det jobbiga är ju att tandläkaren har rätt och det spelar liksom ingen roll vad man svarar : ) Å andra sidan så hinkar jag i mig 2 liter cola/dag och har inte haft ett hål sedan höstterminen i 8:an (fyller snart 40). Problemet med cola/barn är snarare att man får plocka ner dom från väggarna när det är läggdags och det är ett större problem tror jag även om det självklart inte är bra för tänderna för den delen heller.