söndag, oktober 11, 2009

Sociala medier, vart är de på väg?

Jag har funderat en hel del på detta på sistone.

Facebook var det första jag öppnade imorse. Där fick jag reda på vad mitt nätverk tyckte om landskampen mot Danmark igår och vad framtiden för laget borde bli. Jag fick också reda på att Portugal spöade Ungern med ett skitmål. Det var inte överdrivet mycket kommentarer och eftersom jag vet att vissa av mina kontakter kan mer om fotboll än andra noterar jag att man poängsätter kommentarerna därefter. Intressant.

Det är väl inte bara jag som tycker att till och med Googles sökmotor har en massa irrelevanta träffar - för mycket brus helt enkelt och det blir inte mindre. Och är det något de är usla på är det på att filtrera på vad som hände just igår.

(tro nu inte att Google INTE är med i detta social media race)

I grund och botten handlar det ju om att komma åt rätt information så snart som möjligt, och vilka är bättre än mina kära vänner att peka mig rätt inom områden de besitter djup kunskap? Därifrån får man vara fortsatt öppen förstås men det är en bra början. Det är det hållet vi går mot.

Så detta med sociala nätverk på Internet har vi nog bara sätt början på.

Man bygger fler och större nätverk. Det går fort och kommer bli oöverskådligt innan det blir bättre. Nu kan man visserligen filtrera det/de man läser men den biten är bara i sin linda ännu - för svårt för de flesta. Ur ett affärsperspektiv är det ju förstås inte bra om folk väljer att sluta följa ens inlägg. Användare bör kunna styra vilka som skall få allt och vilka som skall få olika urval av det man skriver likväl att man tar bara det man vill från de man följer.

Fundera på hur du skall kunna hålla hyffsad koll på ett nätverk bestående av kanske 500 personer!?

Jag skiter i att något gammalt ex från när jag var 25 bakade bullar igår men jag bryr mig om att någon jag umgås med nu tappade sina bilnycklar i morse. Mitt ex får helt enkelt anstränga sig för att även jag skall vilja följa henne, allt hon skriver är inte ointressant!

När många går mot nätverk över 200 personer blir detta mer och mer aktuellt - att kunna filtrera åt båda hållen.

Dessutom tror jag det kommer bli väldigt användbart att ha stora nätverk, speciellt om de läser vad du skriver så bygg på men spamma inte ditt nätverk. Mycket av on-line marknadsföringen kommer definitivt att förflyttas över till detta nya område även om det kanske tar lite mer tid. Jag tror man kommer kunna tjäna pengar på att sitta på bra nätverk. Men man kommer vara tvungen att jobba för dem. Vara aktiv.

Jag tror att mycket mer av det som kommer hända på facebook framöver inte kommer komma direkt från ditt konto där, utan från verktyg som ger dig den kontrollen som just du vill ha. På så vis tror jag att andra än fb kommer komma åt det innehåll de sitter på. Jag tror vidare att fb kommer få det svårt att ge alla allt de behöver så länge till - inte nu när pengarna bevisligen finns i området.

Det känns som om jag är i en spännande bransch!

Nu skall jag gå in på Aftonbladet och se vad de skriver om gårdagens VM-kval...

Inga kommentarer: