måndag, februari 05, 2007

En långsam ämnesomsättare typ 1, det är jag det

Som kompisen J brukar säga som oftast: - Den här gången känns det annorlunda..

Det är ganska många bitar för att puzzlet skall komma ihop. Utan alla bitar blir det ju aldrig fullkomligt. Alla har vi väll vårt eget lilla Nirvana i tankarna.

Kanske bättre att likna oss med en pyramid, det spelar ingen roll hur mycket du putsar på toppstenarna, förr eller senare börjar stenarna i botten falla sönder. Det är många saker att tänka på, och det är mycket som hänger samman. Samtidigt är vi alla olika. Man kan inte bara gå och köpa en multivitamin burk och en bok om hälsa och tro att man har hittat lösningen. Det gäller att ha tid att hitta sin egen väg, och det är den vägen jag skall försöka hitta.

Eftersom jag tror nyckeln är kosten så skall jag vara extra noggrann med dieten framöver. Förstå-sig-på:are delar in oss i snabba och långsamma ämnesomsättare, och fördelar under 8 undergrupper (typer). Från håraranalysen fick jag bekräftat att jag är en långsam ämnesomsättare och typ 1. Att jag var långsam det hade min terapeut redan gissat (kalla händer, kroppsbyggnad, lynne, mm) men typ 1 var nytt.

Fysiska kännetecken på denna grupp är:
• Trötthet
• Orthostatic hypotension (plötslig yrsel när man ställer sig upp)
• Låg kroppstemperatur
• Lågt blodtryck
• Päronformad kropp (höfter bredare än midja)
• Kalla händer och fötter

Kännetecken relaterade till Endokrina aktiviteter (det endokrina systemet förser en kemisk kontakt från hypofysen i hjärnan till alla organ som kontrollerar kroppens ämnesomsättning, tillväxt & utveckling, och fortplantning) för denna grupp är:
• Para-Sympathetic nervous system dominance (ökad blodtillförsel för matsmältningen)
• Tissue alkalinity (jag har fått eksem på gamla dagar)
• Pancreatic increased activity (matsmältning)
• Adrenal medullary insufficiency (adrenalin production)
• Parathyroid activity increased (reglerar kalciumnivåer så att nerv och muskel system skall fungera bättre)
• Thyroid activity decreased (Sköldkörteln, hormonet som produceras går direkt ut i blodet och påverkar ämnesomsättningen)
• Hypochlorhydria (extremt låga nivåer av hydrochloric syra i magsäcken)

Allt detta påverkar i sin tur, andra saker som i sin tur...

Jag tar gärna hjälp med översättning/förklaring av de endokrina diagnoserna, någon?

Jag skall komma tillbaks om detta när min egen bild klarnar. Visst känner jag igen mig i mycket men det är liiiiite mastigt att bita i, bara för att nämna förnamnet. Tydligt är att man behöver en egen coach, eller ett bra forum där man kan nå en, annars är man låst till att acceptera diagnosen.

I kort rekommenderas jag att äta mer proteinrik mat och oftare. Jag skall minska eller avstå från frukt och mejeriprodukter. Jag skall undvika vitamin D och kalcium. Alkohol är antagonist till viktiga mineraler som magnesium (energi) så jag skall äta mer nötter och dricka mindre öl.... hur svårt skall detta vara bara för att testa om det fungerar?

Andra bloggar om: , , , ,

4 kommentarer:

Anonym sa...

Kära nån, det känns som om jag borde gå en omgång till på KI! Hur ska du tolka all denna information, jag förstår åtminstone orden

Nille sa...

Ja tyvärr är det som så att jag måste läsa ett kapitel om varje ord, deffinitionen säger mig ju ingenting. Och i varje kapitel dyker det upp nya ord..

En sak är säker, detta är mer komplicerat än jag trodde. Men mycket intressant.

Anonym sa...

Jag skulle vilja ge dig ett gott råd. Ät L Å N G S A M M A R E och tugga maten ordentligt! Bra både för matsmältningen och ämnesomsättningen ;-)

Nille sa...

Att äta långsammare är inte fel men det påverkar inte ämnsesomsättningen. Visst, det blir lättar för magen att smälta maten, och den fördelas ut över längre tid. På så vis är det ju bra. Rekomendationen att äta 3-5 mellanmål, och inte fullt så mycket över huvudmåltiderna, låter vettigt. Det skall alltid ligga något i tanken menar de. Det låter vettigt.

Oförädlat socker påverkar ämnesomsättningen mycket. Den bromsar den. Jag har redan en av de långsammaste så min vill man skynda på. Om man behöver socker skall man äta det i form av frukt. I mit fal rekomenderas jag avstå frukt för en tid för atts eom det gör skildnad. Man kan vara både tjock och small på alla ämnesomsättningar. Du blir inte smal av att skynda på eller bromsa enbart...