måndag, september 18, 2006

Checklista för en långhelg på Ko Samet


Nu är det bara dagar kvar tills den efterlängtade långhelgen. För en långhelg till Ko Samet packar vi, som är en stor småbarnsfamilj, ner detta:

1. 2 ggr badkläder till alla (inklusive heltäckande)
2. Promenadskor och tofflor till alla
3. 2 badhanddukar till hela familjen (det finns några i bungalowen oxå)
4. Ombyte bara till hälften av dagarna
5. Flytvästar till barnen (för båtresorna)
6. Ett par nappflaskor (alla barnen gillar att somna och vakna med detta)
7. Myggnät & myggolja (eftersom vi går in i regnsäsongen)
8. Strandleksaker
9. Stort sittunderlag att placera under favoritpalmen
10. Kameror förstås

Allt detta skall rymmas i 2 normalstora sportbagar. Frugan tar gärna med för mycket annars, och det är jag som får bära.

Vi tar inte med:

1. Barnvagn (alldeles för bökigt att släpa på båtarna, och alldeles för få platser man kan rulla dem)
2. Inga långbyxor eller långärmade skjortor (snyggt men kommer inte användas)
3. Paraply

Tips:

1. Sanden. Den finkorniga sanden äter sig in överallt. Håll all elektronik i sina väskor och förslut med en plastpåse. Tro mig, sanden på Samet är inte som på andra platser. Du kommer finna denna sand i dina kläder för år framåt, du vill inte ha den i dina kameror.
2. Man kan handla det mesta på ön
3. De flesta resorter har 24h tvättservice
4. Det finns flera bankomater så ta inte med för mycket kontanter
5. Under lågsäsongen går det bra att ordna boende på plats (priser mellan 400-2,400 baht)
6. Ta en motorbåt direkt till den stranden du skall till. Vägarna är usla och taxibilarna likaså, samt dyra. Motorbåt till vår strand, Ao tub Tim kostar ca 1,000 baht.

Jag kommer komma tillbaks och uppdatera denna.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej. Kan du inte bli lite mer personlig i din blogg?

Anonym sa...

Du, jag är grymt avundsjuk! Vill också leva beachliv!!!

Men jag ska försöka trösta mig med minnena från den nästan onaturligt fina svenska sommaren. Det blev mycket beachliv i Skåne.

Ha en riktigt skön långhelg!

Nille sa...

Niklas: Det här med bloggandet vart inte vad jag hade tänkt. Blir jag personlig så känns det som om jag hänger ut folk eftersom allt jag tänker på involverar andra människor. Vet ej hur jag skall lösa detta. Tips?

Annie: Jag lovar att inta en beachcocktail på stranden åt dig, med ett stort rosa paraply :)