söndag, september 10, 2006

Thailand: Världens största kycklingfarm?

På Måndagar påminner Thailand mer om en kycklingfarm, än något annat. För att hedra Kung Bhumibol Adulyadej, Kung Rama IX:s 60 år på tronen har man bestämt sig för att bära hans färger resten av årets Måndagar (som är hans födelsedag). Detta är ett annat intressant faktum, Thailändare har mycket god koll på vilka dagar de är födda, samt vad deras namn betyder.

För att komma tillbaks till det gula, och kycklingfarmen: Detta innebär att var och varannan man springer runt med en gul t-shirt eller polo tröja, ofta med det kungliga emblemet broderat eller tryckt. Eftersom att man i Thailand vanligtvis arbetar i uniform, oavsett om man arbetar i fabrik eller på kontor, så blir det ju ganska färgglatt nu när folk klär upp sig. Taxi chaufförer, parkeringsvakter, butikspersonal, alla går i gult. Till och med mina barn. Det har blivit mode med gult helt plötsligt, massvis med folk springer hela veckan lång i denna färg. Det kommer mer och mer ”roligt” gula produkter, och folk tar tillfället att kombinera respekt, samhörighet, revolt och mode. Jag är inte säker på vilken den direkta anledningen för gemene man är, men gissar på samhörighet. GuavaJuice skriver mer om denna vinkling, och flera andra, på sin blog.

Gult är också färgen som oppositionen använder i sin kampanj att störta den sittande regeringen. Slump eller inte? Inte. Man försöker med andra ord använda kungen som draghäst. Oppositionen har fått ordentligt med kritik för detta. I vilket fall, i och med detta vågar folket springa runt med gula tröjor även andra dagar, utan att vara alltför oroliga för att komma på kant med någon inflytelserik människa.

Oppositionen verkar ha uppstått ur det gamla gardet av politiker, de som har tappat inflytande under Thaksins tid vid makten. Det är tydligt att dessa människor fortfarande har mycket makt (även om den varit slumrande), och är högt förankrade i den thailändska hiarkin. Kampen fortsätter. Det skall tilläggas att dessa människor inte är ett dugg bättre än den korrumperade regering de försöker störta. De har haft sina år, och en sak är säker, de gjorde det inte bättre. I Thailand väljer vi mellan pest och kolera känns det som.

Den dagen ärliga och hederliga människor ”vågar” kasta sig in i politiken, den dagen blir början för det nya Thailand. Den dagen ligger inte runt knuten.

9 kommentarer:

Anonym sa...

Du borde koncentera dig på svenkpolitik :) det är snart val här i Sverige.

Kyckligfarm? nej, folk som visar kärlek för det kungliga. Något som vi tyvärr inte har i Sverige...

Nille sa...

Jag tror tyvärr du har fel. Jag vill tro att du har rätt men allt talar emot det...

Anonym sa...

En sak som irriterar mig med måndagar är att det är väldigt jobbigt att gå och handla på Tops. De har ju gula uniformer även normalt.

På måndagar är det ett hav av gult därinne. Jag vet inte hur många gånger jag frågat en annan kund saker som;
-Vad kostar laxen?
-Var hittar jag sojamjölke?

De tittar på mig som om jag var en tokig farang... och det är jag ju.

Anonym sa...

Det låter faktiskt lite charmigt med allt det måndagsgula! Verkar som att alla ställer upp på det med? Hade väl aldrig funkat i Sverige...

Nille sa...

Jag visste inte att Tops hade gula uniformer. Jag förstår dilemat :)

Kan de inte sätta på ett TOPS märke på tröjan tror du, eller har de inte tänkt på det ännu :)

Annie: Jag förstår att detta är charmigt för en utomstående. Jag hoppas du inte missade Guavas länk i min text, denna länk tar saken lite djupare (och innehåller fakta). De flesta har nog inget val men i vilket fall tror jag inte det stör så mycket. Nu är de ju i samma flock allihopa

Unknown sa...

Hörrni, visst är det lite charmigt med det gula. Sen håller jag förvisso med om att det finns en massa tjosan o problem med läpparnas bekännelser och så vidare.
Där finns ju dock en massa småfolk som genuint älskar sin kung. Slutar där annars blir det så stort.
Kul att träffa er, följer samtligas bloggar med sort intresse, Bordar för Kina nu. Tre veckor.

Unknown sa...

Pest o kolera ja..får se vilken circus det blir i post Thaksin perioden. Hoppas jagh blir positivt överaskad

Nille sa...

Ha det bra i Kina och glöm inte att posta ofta på bloggen. Jag vill inte läsa en bok om veckor :)

Tro mig, jag har inte alltid varit så här negativ om Thailand.

Tror dock det är bättre att jag frustrar av mig här i stället för på min närmsta omgivning.

Anonym sa...

Jag har samma filosofi, bättre att skriva av sig i en blogg än att gå runt och muttra bland folk.

Jag antar att även jag verkar mer negativ mot Thailand än jag egentligen är. Men det är lättare att skriva om saker som irriterar än saker som är bra.

Kanske ska ta och försöka skriva lite positiva saker också framöver...