torsdag, september 28, 2006

Suvarnabhumi Airport, vår nya flygplats

Det finns en sak om Thailand många turister kommer uppleva innan mig och det är att flyga från den nya flygplatsen, Suvarnabhumi Airport. Många historier har skrivits om denna redan, och fler kommer skrivas, men man kan inte bortse från att den verkar otroligt häftig. Det skulle inte förvåna mig om den är topp 3 världen, åtminstone kosmetiskt. De kan om de vill. Titta bara på tunnelbanan. WOW!

Jensa flyger hem på Fredag kväll, 2 dagar efter att Suvarnabhumi tagits i bruk, den lyckosten. Det skall bli ett nöje att köra dem till flygplatsen. Och jag tror till och med att jag skall följa med dem in i terminalbyggnaden.

I vilket fall, inte många kommer luras av varken tunnelbana eller ny flygplats. Man måste ta sig fram på vanliga platser också, alla kommer inte åka expresståg och tunnelbana mellan flygplatsen och Oriental Hotell.

Det riktiga Thailand är allt annat än detta.

Tänk att man väljer att lägga så mycket pengar, på så lite, i ett u-land som Thailand. Förklara för mig hur detta är en bättre investering för Thailand, än investering i den allmänna infrastrukturen (utbildning, skolor, arbetsmiljö, trafik, konstitution mm.).

4 kommentarer:

Anonym sa...

Tunnelbanan... hehe, det var ju Siemens det... Jag gillar förresten inte den riktigt. Det skakar så förbaskat, sen finns det ju inte nånstans att hålla sig i om man står vid dörrarna.

Tycker bättre om SkyTrain. Då har man ju lite utsikt också.

Jag lär nog inte få se Suwannaphum* live än på ett bra tag. Har ingen lust att åka dit bara för att stilla nyfikenheten, det vill nog till att jag har ett ärende dit.

*Jag är lite nyfiken på hur alla utlänningar ska kunna förklara för taxichaufförerna var de ska, eftersom den officiella stavningen av den nya flygplatsen är rätt så långt ifrån det thailändska uttalet.

Men de, taxichaufförerna alltså, kanske har fått en lektion i olika nationaliteters uttal av Suvarnabhumi. Detta ska bli intressant. :)

De är ju bra på sånt där med transkribering. Får nog ta och skriva nåt om det borta hos mig vad det lider.
Har t.ex. sätt Srinagarindra på en del skyltar... Är det nån som fattar att det är gatan där Secon Square ligger det är frågan om?

Nille sa...

Johan: Jag har faktiskt inte hört det Thailändska uttalet för flygplatsen.

Men deras översättningar från Thai till engelska är annars bisarra rakt över. Det konvereterar ju rakt över. Bokstaver som finns med men inte uttalas när man läser på Thai, används ju i översättningen. Klart ingen fattar vad man säjer när man läser av en karta tex.

Det sjukaste och mest missförstådda måste ändå vara Rama X Road, vilket uttalas Thanon Param X. Ja Thanon och Road klarar de, men uttalet på själva gatan... har de oftast ingen susning om...

Anonym sa...

Enligt tidningen Thairath händer just nu detta på Suvarnabhumi:

* Tacket läcker när det regnar
* Toaletterna räcker inte till
* Maten har tagit slut i restaurangerna
* 4 tim väntetid vid baggagebanden
* Fel namn på boardingkorten

Varför är jag inte förvånad...

Ser fram emot att flyga till ny flygplatsen :-)

Anonym sa...

Landade på nya flygplatsen i Tisdags, en dag innan den officiella öppningen. Fungerade bra med det mesta, dock hade jag inget incheckat bagage.

Min far kom till Bangkok igår. Det tog två timmar från det att planet landade till att han satt i en taxi. Han flög inrikes så detta inkluderar inte ev. tid man behöver spendera i immigration.

Flygplatsen är sjukt stor och kommer nog bli grymt snygg när allt är klart.

Personligen tycker jag det är ett ordentligt lyft för Thailand och kommer nog indirekt locka hit mycket nytt kapital i form av investeringar.