onsdag, september 13, 2006

Hur man åker moppetaxi i Bangkok

Bilen är ju trasig så jag var tvungen att ta en moppetaxi till gymmet i dag. Jag har egentligen sagt att det är slut med detta eftersom barnen behöver sin far. Men sträckan är kort, bara 1 km, så jag gjorde det ändå. Jag bad den första killen i ledet köra mig till Palm Street där gymmet ligger. Det småduggade lite så de såg inte helt glada ut. Palm Street är alltså ett relativt nybyggt litet köpcentra i vår närhet. Det finns 3 ställen de kan köra sina kunder, dit, och till 2 andra ändor på gatan. Inte så svårgissat kan man tycka.

Thailändarna har skapat sitt eget fonetiska uttal som jag försöker gissa.

Jag ”– Bye Pam Stet Krap”
Moppekillen ”- Pam Seet?” (han ler undvikandes)
Jag ”- Pamm Steet”

Moppe killen börjar nu se riktigt orolig ut. Vad fasen säjer Farangen, ser han ut att tänka. En gnutta motvilja börjar spegla sig i hans ansikte.

Jag pekar vart vi skall och förklarar på Thai att det är ingen fara, jag vet vart det ligger. Han ler osäkert, och försöker köra mig åt andra hållet.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Idag skulle det behövas moppetaxi på Sveavägen,
trafikljusen vid Sveaplan är trasiga, det börjar
att likna Bangkok i trafiken.

Unknown sa...

Att det fortsätter o hända o hända om igen..hur gick det sen då?

Kul läsning

Nille sa...

Per: Jorå, jag pekade honom rätt och destå närmre vi kom verkade pengen komma på plats. För säkerhets skull bad jag honom köra fram till neonskylten där det står Palm Street på Thai oxå. Jag pekade artigt och han nickade leendes. Jag tror han redan hade listat ut det.

- Jäklar, det var thai farangen pratade! (såg han ut att tänka)

Nille sa...

pappa: försökte de inte med tuk-tuk ett tag?

att stockholm börjar likna bangkok i trafiken har jag hört förut, glöm det.

jag skall snart skriva om trafiken och då skall jag såga mina kära medbilister vid fotknölarna