fredag, september 08, 2006

Taxi från flygplatsen in till stan

Ska man resa från flygplatsen, Don Muang, in till stan så tar man enklast en vanlig taxi, från den alldeles vanliga taxi stationen, precis utanför entrén. Här tar de ut en extraavgift på 50 baht, och med startavgiften på ca 30 baht så kostar resan ca 150 baht, alltså ca 200 baht. Eventuella motorvägsavgifter får du betala själv men det skulle jag rekommendera. Dricks 20-30 baht max, men ALDRIG mer än 10%, oavsett hur lite det är i Svenska pengar. Detta med dricks är ett västerländsk påfund, och kommer du utanför turiststråken så ställer de sig förundrande till detta.

Så snart du sätter foten i terminalbyggnaden blir du givetvis jagad av leende mäklare som vill sälja andra ”bättre” transportalternativ till hutlösa priser. Om du trotts allt envisas med limousinservice, välj då hellre en legitim flygplatslimousin. Jag har ingen aning om vad det kostar med säkert 500-600 baht (bara en svensk hundring, så det kanske det kan vara värt).

Oavsett transportmedel, var säker på att de vet vart de skall köra dig. Acceptera inte en nick och ett leende. Kliar chauffören sig i nacken under resan skall du ge dig på att han börjar bli osäker. Jag hör att limousinchaufförerna gärna pratar om sin dåliga lön och stackars sjuka barn för att få mera dricks. Gå inte på detta!

Jag rekommenderar dig att läsa mitt första inlägg om taxis i Bangkok

Inga kommentarer: