onsdag, september 20, 2006

Undantagstillstånd råder i Bangkok

Flera kompisar var ute en sväng i går. Det var lugnt och absolut inte oroligt. Barer stängde ner och militären de mötte på uppträdde INTE hotfullt.

Framöver kan det vara lämpligt att ha passet med sig.

Plair ringde runt till de andra mammorna i skolan för att ta reda på vad som händer i där i dag. Ingen visste. Undantagstillstånd säjer de, men vad betyder det egentligen? Denna information känner ju de flesta inte till. All thai tv, samt internationella nyhetskanaler, är fortfarande nedsläckta. Folk vet inte mycket mer än vad du och jag gör. Efter ett samtal med Emilys klassföreståndare fick vi reda på att alla statliga skolor (instutitioner?) är stängda tills vidare.

Plair ringde sin mor som bor i Patong, 6 mil norr om Chantaburi, och de hade inte en aning om vad som hade hänt. Ute i byarna gick de och la sig tidigt som vanligt, bara för att vakna upp till en nedsläckt tv, som visade sig vara en militärkupp. Snacka om att de vart överraskade. Nu har Thailändarna något att skvallra om TILLSAMMANS så jag hoppas detta för dem närmre varandra...

Kungen har inte gjort några offentliga framträdanden på en tid. Jag hoppas innerligen att han är ok, annars kan det bli turbulent. Jag undrar verkligen varför militären ställde upp sina pansarvagnar runt slottet. För att skydda mot vem? För att se till att han inte åkte iväg någonstans kanske? Och finns det något sammband med Premiärminister Thaksins långa frånvarao? Jag skall försöka utveckla denna teori under dagen.

Familjen sitter nu och tittat på de tv kanaler de öppnat upp under natten (film, tecknat, natur mm). Det känns som vilken vanlig dag som helt.

Jag åker ”nog” och jobbar som vanligt känns det som. I vilket fall måste jag åt min dator, så till kontoret bär det garanterat av (ja, möter jag en stridsvagn vänder jag nog hem igen). Undantagstillstånd eller inte undantagstillstånd. Jag kan ju alltid spela dum ovetande farang.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Taksin har vetat om detta. Hans familj är i London, hans tillgångar är sedan en tid tillbaka flyttade utomlands. Dessutom befinner sig hans familj i London.

Polisen, Armen, Flygvapnet och Armen har gått ihop denna gång så det känns inte som det finns någon direkt hotbild. Kungen visste tydligen inget förrän igår kväll runt 18.00 tiden.

Nu klockan 9.00 kommer tydligen ett formellt utlåtande på alla Thai TV kanalerna.

Anonym sa...

Kul att se att din blogg är på första sidan på Aftonbladet. Se till att uppdatera regelbundet nu.

Anonym sa...

Trots att detta kanske inte var det bästa sättet att bli av med Thaksin och hans kumpaner så anser jag det är ett steg i rätt riktning.
Det bästa som kan hända nu är att kungen utser en ny premiärminister, nyval utlyses om några månader samt, viktigast av allt, uppdaterar konstitutionen.

Anonym sa...

Var på Aftonbladet? Hittar inte bloggen där.