tisdag, september 05, 2006

Nu har de väll skitigt i det blå skåpet!?

I morse hade tyrannerna ställt ut en insamlingsbössa vin entrén till skolan. Det var uppenbart att studenter som ankom sent förväntades placera ett bidrag där. Det stod något på kartongen som jag inte kunde läsa, så jag är inte 100% säker på min sak. Det var ganska uppenbart dock, speciellt eftersom ingen stod och sjöng i skamvrån. Samtidigt stod tyrannerna och hånlog.

Intressant är att det bara verkar vara högstadieeleverna som blir utsatta för detta. Intressant också att ingen hänsyn tas till orsak för sen ankomst. Många unga människor får jobba ganska hårt på fritiden, speciellt om familjen driver småskalig verksamhet.

Jag undrar om det inte vore bra för Thailändska utbildningssystemet om eleverna började vägra detta, och kanske till och med blev på gränsen till våldsam med dessa ”tyranner”. Det var väll så här på morfars tid kan jag tänka, och det var väll först min generation som satte ner skon ordentligt. Det gick för långt tycker jag, men det kan knappast vi eleverna belastas för. Fler föräldrar som mår bra, och har tid att umgås med sina barn, tror jag är en förutsättning för en fungerande skolmiljö. Både i Thailand och i Sverige.

6 kommentarer:

Unknown sa...

Haha,daligt med svenska bokstaever pa Itcafeet. Projektet vi bor har aennu inte IT infrastruktur..coming this month.
Cant wait!
Thailaendare har graesligt daligt minne ja! Daerfoer kan den ena ledaren efter den andra kom hem igen foerlaten efter diverse dumheter/

Anonym sa...

Min fru har berättat för mig om hur det var när hon gick i skolan. Pga en tankspridd far kom hon ofta för sent till skolan. Bestraffningen för hennes del innebar att springa ett varv runt skolan.

Det är ju härligt, i denna värme. Sen sitta och lukta unket hela dagen.

Det dröjer några år till innan jag sätter min dotter(?) i skolan, så jag har inte några egna förstahandsupplevelser av det thailändska skolsystemet, men som du säger, det känns förlegat med dessa bestraffningar. Jag undrar om det över huvud taget är lagligt att kräva pengar av senkomna elever.

Håller med till hundra procent att föräldrarna spelar en mycket stor roll i hur skolan ser ut. Tyvärr känns det som om alldeles för många thailändska föräldrar väljer att inte engagera sig i sina barns skolupplevelser. Och alldeles för många som inte tar tillräcklig del i uppfostran av sina egna barn, utan anser att det är skolans uppgift.

Som sagt, jag har ännu inte några direkta erfarenheter, så det är mer en känsla. Hoppas att jag har fel.

Nille sa...

Tyvärr tror jag det du skriver så tydligt om i din blog återspeglas redan i på barnen i småskolan. Visst måste detta med pengarna vara olagligt även i Thailand. Jag skall be frugan följa upp om detta.

Mina barn klarar sig hyffsat dels för att lärarna utgår från att jag tar en konlikt om det behövs, och dels för att de på något vis inte inkluderar oss i sitt eget spel.

Thailändare är ju inte så fötjusta i konflikter, men det får jag återkomma om

Anonym sa...

Det är inte bara i Thailand man gör på detta sättet.
Adam berättade att dom hade på samme sett i Rudbeck
under video timmarna.
Han fick betala en del med andra ord

Anonym sa...

Hej hej!
Tänkte bara säga att jag nu fastnat i din blogg. Intressant att läsa om hur det kunde varit om jag växt upp i Thailand, fast med en svensks synvinkel.

Nille sa...

Hej Diana, Välkommen, och kul att höra att du "fastnade", det uppmuntrar till mer.