tisdag, maj 08, 2007

Hembiträde version 1.08 uppgraderar ytterligare

I lördags kväll checkade Johns hembiträde nästan ut för gott. Jag vet inte om det var det extrajobb som vår ditflytt gav eller något annat. Hon försvann sent på kvällen för att dagen efter ange en vän i nöd som orsak. Hon skulle komma tillbaks under Måndagen, men det gjorde hon inte. Hon hade tydligen missförstått direktiven, meddelade hon när hon slutligen dök upp.

Inne i hennes rum låg 2 böcker, en om hur man sminkar sig samt en nybörjarbok i engelska....

Nyligen kom hon från en veckas semester i sin hemby i Isaan. I Isaan har hon sin son, familj, släktingar och bekanta. Kan hända att hon där upptäckte att det enda sättet att bygga hus åt sina föräldrar (som de andra mer "framgångsrika" flickorna gjort) var att byta jobb. Jag kan tro det fanns många goda råd nu när hon bor så centralt och bra...

Hon kom tillbaks på Tisdagsmorgonen, men bara för att återigen försvinna på kvällen.

Antingen har hon en Thaipojkvän som hon måste ta hand om, eller så extraknäcker hon på barerna, det är min slutsats.

Om det är på detta vis eller inte kan vi låta vara osagt, men hon blir inte det första hembiträdet som uppgraderar till prosituerad om så skulle vara fallet.

Prostituerad är förstås ett alldeles för hårt ord eftersom det enda hon önskar är att träffa en farang som kan ta hand om henne. Vem som helst skulle jag tro. Glädjer det inte henne kommer det åtminstone glädja hennes föräldrar, vilket troligtsvis är gott nog.

3 kommentarer:

Anonym sa...

är det inte lite väl hårt att tro att någon blivit prostituerad bara för att man inte kommer till jobbet? du verkar lite för snabb med dina slutsatser ibland

Anonym sa...

så länge 1 och 1 inte blir 3, så är nog nilles teori mer trolig än osannolik. och som han även skrev, prostituerad är inte rätt ord för hennes pojkväns/make-letande.

Nille sa...

Jo, jag kunde ju låtit bli att skriva det förstås... Men eftersom ingen vet vem människan är så kan det väll inte göra skada att förklara hur det faktiskt OFTA går till här i Thailand.

Jag kan dock hålla med om att mina slutsatser ofta är lite väl impulsiva som oftast, men det är också historien om mitt liv...

I detta fall har jag en stark känsla av att jag gissat ganska nära sanningen (och glöm nu inte att jag garderade med en thaipojkvän. Fy skäms att hänga upp sig på de fula orden enbart). Vad hon bör göra är givetsvis att söka andra jobb, och inte ränna ute om nätterna. Hennes lön var dessutom bra, mer än vad hon tjänar på fabrik, dessutom fritt boende.