lördag, maj 05, 2007

Thaimat i sverige, på svenskt vis

Ganska ofta får jag frågor om thaimat och alla som känner mig vet ju att jag är mer ätglad än vad jag är kock, så det är sällan jag har något intressant svar att komma med. Tyvärr. Men nu har jag äntligen hittat ett sätt att bidra.

Jag fick en kommentar från en annan bloggare, Lagers tabberas, med thailändsk anknytning, och efter att ha besökt hans blogg noterar jag att det först inlägget är ett hemmagjort recept på hur man gör en Mokpla på strömmig. Jag ögnade igenom några inlägg och kan notera att för er matlagarglada thailandslängtare, så har ni ert Mecka här. Bloggen verkar vara fullproppat med egna recept, inte bara Thailändska utan annat också. Detta är ju helkul eftersom jag länge undrat över hur man kan laga thaimat med just svenska råvaror. Ta en rätt som Patkrapaow tex,. Den kan göras på mer eller mindre vad som helst, kyckling, fläsk, nöt, skaldjur och ja just det, även med padda. Varför inte svenska grodor, musslor, eller huggormar? Det smakar mest starkt och Krapaow (basilika) i vilket fall.

Vi har en avdelning på Thailandsforumet för Mat & Dryck men än så länge får man kalla den sektionen för under uppbyggnad eftersom vi inte fått alls mycket recept ditlagda. Jag hoppas vi får lägga upp några av Lagers tabberas och hans frus recept framöver. Tills dess länkar jag.

1 kommentar:

Lagers tabberas sa...

Jag gör ett besök och det är ju så förbaskat mycket kul läsning här. Tck för länkande också.