fredag, maj 25, 2007

Mitt CV, äntligen vart det klart

Jag har alltså suttit och skrivit på mitt CV denna vecka. Inte varje minut, och inte varje dag, men nog har den legat och malt där i bakhuvudet precis hela tiden. Det skall jag inte sticka under stolen med. Det vart CV skrivande blandat med arbete och nytta.

Jag översatte den till svenska samtidigt som jag skrev om den ganska så mycket. Jag hade ju en engelsk sedan tidigare, en jag aldrig vart riktigt färdig med. Först dagarna handlade ju bara om att spy upp erfarenheter, jättetrist. Jag trodde aldrig att det skulle vara så svårt att skriva ett CV. Jag vill inte bräka för mycket, men jag vill heller inte framstå som en liten grå mus. Jag vill bara vara jag.

Arbetet vart betydligt lättare efter CV:n tagit form och jag bollat den lite med goda vänner. Själva finslipet var definitivt det roligaste. Jag antar att den aldrig kommer bli riktigt klar, så mycket roligt återstår. Nja, så himla kul var det inte.

Jag vart då äntligen klar med denna CV. Tyvärr återstår själva ansökningsbrevet, och en eventuell engelsk översättning.

Sedan skall man ju veta vad man vill jobba med. Jag gick igenom massor av lediga arbeten inom massor av olika kategorier. I ärlighetens namn, jobben ser jättetråkiga, och jätteavancerade ut. Massor av lediga jobb men inga jag spontant känner att jag kan söka? Jag vill bara ha ett jobb man kan vara lite kreativ i, lite ansvar, och med en bra chef. Att byta industri känns inte alls främmande. Finns det inga sådana jobb?

I vilket fall, jag kunde äntligen ladda upp CV:n på lite jobbsajter. Förhoppningsvis skall den nu jobba lite på egen hand. Efter att ha laddat upp den så väntade jag några timmar, och några timmar till, men inga besökare till mitt CV ville dyka upp..

Får man skriva att man hoppas på en lugn och skön sommar?

4 kommentarer:

Anna Malaga sa...

Lycka till!
Kul att läsa om dina erfarenheter. Skrattade ât högtryckstvätten: i turistländer är man van vid vilsna töntar, men i Sverige väntas alla kunna precis allting...
Vad tycker din fru om att bo i Sverige?

Nille sa...

Tack för det!

Jo, det borde vara intressant för er andra utländare att följa min resa in i fosterlandet :)

Frugan är väll den som är mest anti. Det tar väll ett par månader innan vi har kommit in i systemet. Plair behöver komma in på svenska utbildningen. Vi skulle också behöva föräldrapenningen (frugan kan ju ta den), samt barnbidragen för att stå stadigt. Nu tickar sparkapitalet MYCKET snabbare än väntat....

Anonym sa...

Hur lång tid tar det innan man får barnbidrag?

Jag tycker definitivt att du ska skicka iväg din CV till lite intressanta jobb. Jag tror nog att söka inom samma branch som tidigare är nog smart nu med ditt "första" jobb på länge i Sverige. Efter detta "första" jobb kan du alltid söka vidare om du inte trivs i branchen. Om du nu skulle få ett jobb på studs kan du alltid säga att du inte kan börja jobba förrän 15 Augusti pga [valfri bra bortförklaring]. Det är ingen som gör något i Juli i Sverige ändå. Dessutom måste du börja värma upp dina intervjufärdigheter.

Bli inte för nedstämd av pråliga, invecklade arbetsbeskrivningar i annonserna. Det måste helt enkelt se ut på ett visst sätt för att företaget skall presenteras seriöst.

Nille sa...

Niklas: Det är lite luddigt detta med när barnbidraget kommer. En månads karens låter det som. Enligt försäkringskassan skall det gå på automatik? Jag skall prata med dem i morgon i vilket fall.

Jag antar att du har rätt där om jobb anonserna och skall nog försöka anamma det tänket.