måndag, maj 28, 2007

Sollentuna by day

Idag vart det ytterligare en myndighetsdag, det vart alltså runthoppning i Sollentuna kommun. Noterade i försäkringskassans databas att Plair fått sina 4 sista siffror, och det var ju en skön milstolpe i så fall. Vi har fortfarande inte fått beskedet via posten. Jag ville säkerställa att de förstått att vi är hemma och vill ha barnbidrag. Tur det, för det visade sig att de ville ha banketter ifyllda. Mycket blanketter blir det.

Jag har också fått vetskap om att man kan få jobb som dagmamma till sina egna barn. Det skulle ligga på ca 3,500 kr per barn PLUS mat ersättning! Snurrigt men sjukt bra om det är sant. I vilket fall, får vi det får vi se det som en nödlösning. Barnen måste ju ut bland andra barn, samt förbereda sig för skolan som komma skall.

Och så var det det här med vädret. Det finns ju inget dåligt väder, bara dåliga kläder säger de. Och dåliga rutiner kanske. Jag skulle vilja tillägga till detta: att det tar ett tag att få in rutinen på att en varm vårdag ändå packa väskan med vinterkläder. Igår hade vi säkert 25 grader och strålande sol med ljumna brisar, idag regnar det småspik och är kanske en 15 grader kallt.

Nu gäller det alltså att få in åtminstone foten i det hårt snurrande ekorrhjulet. Det blir nog lättare när vi vet vad vi har och vart vi är på väg, även om vi räknar med 2 tuffa år. Då har vi ändå haft en sanslös uppbackning från familj och vänner nu i startskedet. Men, vi måste skaffa möbler, ordentliga kläder, dagis, svenska skola, jobb, och lära oss handla innan vi kan luta oss tillbaks och känna lugnet som alla andra. Vi plockar fortfarande i hyllorna som om vi vore i Bangkok. 3 rätters 5 gånger om dagen typ. Det fungerar ju inte här.

Andra bekännelsen: Det var mycket dyrare här än vad jag ens hade drömt om.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det kommer att bli lättare för varje dag och för varje sak ni kan bocka av från "listan".
I fråga om mat känner jag raka motsatsen. Här är maten jättedyr (om man inte äter på koreanska restauranger, vilket jag vägrar göra varje dag, jag tycker det blir för enahanda, inte alls samma variation som i thailändsk mat). Jag ser fram emot att åka till Coop Forum och förvånas över hur billigt det är med t.ex. kött och frukt!!

Anonym sa...

"Vi plockar fortfarande i hyllorna som om vi vore i Bangkok. 3 rätters 5 gånger om dagen typ. Det fungerar ju inte här."

Hehe, neh det funkar inte riktigt kan jag tänka mig. Jag orkar knappt ens göra mat hemma. Vad hände med att ta en taxi till restaurang och äta.. sen tillbaka, eller beställa hemkört.. Kostade mindre än att laga mat hemma nu....