tisdag, juli 17, 2007

CSN ber om omöjliga dokument

Alldeles för seg för att skriva något riktigt. Dels var det systerns fest i Lördags, dels är det mycket med nya jobbet.

För tillfället trilskas jag lite med CSN. Fick mer eller mindre tillbaks dokumenten jag skickat dem. De ber om komplettering. Behöver alltså ha ett intyg från den Thailändska skattemyndigheten på hur mycket jag tjänat och vad jag betalt i skatt. Det jag skickat dem kom från min förra arbetsgivare.

Detta är lättare sagt än gjort kan jag lova. Jag fattar inte hur de tror man kan dribbla med myndigheter i ett u-land som man gör i ett i land? Få hålla tummarna för att detta ordnar upp sig. Har du inte haft någon inkomst tror jag det blir MYCKET svårt att bevisa. För min del kanske det kan lyckas.

Vädret har i alla fall kommit tillbaks. I helgen drar vi ut i skärgården. En lång helg blir det eftersom jag tagit ledigt på Måndag. Vad skönt det skall bli.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Nille,

Jag har exakt samma erfarenhet av CSN. Då jag gick arbetslös i Thailand kontaktade jag CSN för att få återbetalningsplanen justerad eftersom jag saknade inkomst. Var då tvungen att bevisa via Revenue Department att jag saknade inkomst. Givetvis en omöjlighet.

Jag frågade CSN om en arbetslös invandrare i Sverige kan kontakta skattemyndigheten för att få bevis på att de inte tjänar något (kanske funkar i Sverige)? Fick inget svar och tvingades till slut betala...

Anonym sa...

Det där är en ny dumhet de har börjat med. Förr räckte det alltid med ett intyg från arbetsgivaren, men nu senast så var också jag tvungen att komplettera med skatteintyget.

Det är ju ok när man jobbar och befinner sig i Thailand.

Kan inte din f.d arbetsgivare hjälpa dig?

Det borde väl röra sig om inkomsten för två år sen, eller nåt? Det pappret måste de ju ha redan. Poo Ngoo Doo 91 har jag för mig att det heter.

Nille sa...

Vi får se hur det går. Antar att det är upp till dem vad de godtar.

Skall be frugan ringa dem och kolla men även om de kan skriva ut dem tror jag knappas de skickar dem vart som helst. Har bett gamla arbetsgivaren om hjälp.

Har till 31/7 på mig. Suck!