onsdag, juli 04, 2007

Det är inte mycket engelska i Sverige

Det är rentutav ett helvete med allt jag måste hjälpa Plair med. Över allt där hon skall registreras måste jag hjälpa till. Skyltar, broschyrer och webbsidor är sällan på annat språk än svenska. Nu har jag anmält henne som arbetssökande på arbetsförmedlingen men för att vara aktiv där bör hon ju vara…. Aktiv….

Visst kommunicerar de på svenska med henne men över lag pratar svenskarna ovilligt engelska även om de flesta verkar bemästra språket. Tror de tycker det är lite pinsamt att prata det eftersom de tappar något av kontrollen. Det vill säga, tills de landar i Phuket med ett par öl i kroppen. Det är som med mig och thaispråket, och lao kaow i djungeln.

Samtidigt är ju detta ett sätt att tvinga invandrarna att lära sig språket, både det skriftliga och det muntliga. Nog har de en baktanke med allt detta. Utlänningar bör integreras.

I u-landet Thailand översätter de skyltar även ute i djupaste djungeln. De flesta webbsidor av intresse för en utlänning har en knapp för en engelsk version. De har nog en baktanke med allt detta. Utlänningar bör inte integreras.

Just nu får jag lite ångest över allt jag skall göra åt alla. Hoppas jag inte missar något.

4 kommentarer:

Admin sa...

Jag har också reagerat på vår otroliga svenskhet vad gäller info. Jag måste åka med Ging första gången han ska någonstans eftersom de inte ens skyltar på engelska i T-banan eller på bussar!

Anonym sa...

Mmm, jag har också tänkt på det. Stackars turister i Stockholm fattar ju ingenting när dem ropar ut trafikmeddelande och annat i kollektivtrafiken.

Anonym sa...

Säg till om ni behöver hjälp med något. Nu har Jens semester och snart är det min tur. Vi kan säkert hjälpa Plair om det är något du inte hinner.

Nille sa...

Elin, ni är för goa! Tror nog bara jag kan hjälpa henne men det finns en sak.... Fick PC:n från Thailand härom dagen. Hårddisken slet jag mer eller mindre ut innan jag drog. Den skall tillbaks in. Datorn skall sedan ut på nätverket. Jensa,du är ju en klippa på sådant... :o