söndag, december 02, 2007

Josefines kvartssamtal





Fröken ställde 4 frågor och bad Josefine peka på antingen en glad eller ledsen gubbe för att beskriva vad hon tyckte om dem.

Samling - Ledsen
Leka på gården - Glad
Äta mat - Ledsen
Leka inne - Glad

Intressant. Tror hon ogillar disciplin och ordning och reda, precis som sin far.

Sedan satte fröken Josefine framför en spegel och bad henne rita sig själv. Det vart en glad liten flicka och i flera färger (vilket måste vara ett gott tecken). Det lustiga här var ju att hon ritade ansikten liksom från fel håll (upp och ner) och sedan vred teckningen i sidledd för att rita överkroppen, och avslutade med att ställa teckningen rätt för rita armar och ben.

Något annorlunda tyckte fröken, och jag kunde bara instämma.

Överlag går hon ju sin egen väg. På gott och på ont. Tror nog att jag fått henne för mina synder :) Missförstå mig inte fel nu. Hon påminner om hur det var att vara liten och heta Nille. Ville väl men blev fel. Ständigt missförstådd.

Igår överaskade hon mig med att spela ett felfritt parti memory. Med felfritt menar jag att hon inte missade ett enda kort som hade visats tidigare. 16 kort var det så det var ju inte busenkelt. Jag vet inte varför jag blir förvånad när hon gör sådana saker med det indikerar nog på att jag inte är med tillräckligt mycket.

I övrigt tyckte fröken att Josefine var deras solstråle. Ofta med brett stort leende och aptit på livet. Hon är också jättepopulär bland de andra barnen men lite bångstyrig när det kommer till organiserade aktiviteter.

Ofta när jag hämtar barnen är hon redan inne på Sebastians avdelning. Hon är jätteduktig med de mindre barnen. Tar hand om dem som om de vore små dockor. Väldigt Thailändsk beteende på det planet. En bra egenskap tycker jag.

Språket går lite segt men hon lär sig mer och mer för var dag. Detta var egentligen enda punkten som vi kom överens om att följa upp på, och uppmuntra så mycket som möjligt. Oavsett så är det sjukt vad fort de lär sig, även om språken blandar sig för Josefine.

1 kommentar:

Anonym sa...

Låter dessutom rätt likt Meja, förutom språken som trillar på plats ett efter ett.

Vi hade också kvartsamtal häromdagen och fröken sa ungefär samma saker om Meja.